Před dvaceti lety ho lidé tak docela nepochopili, s odstupem posametové zkušenosti by možná mohli. Režisér Tomáš Vorel se rozhodl oprášit drama o dravém kapitalismu Kamenný most a znovu ho uvádí do kin v restaurované a režisérské verzi. Jako vánoční bonus k němu připojil grotesku Skřítek.
Tomáš Vorel přestavěl Kamenný most
„Na svou dobu šlo o těžký a depresivní film, diváci ani kritici nechápali, o čem to vlastně je,“ domnívá se Vorel. Hrdinou Kamenného mostu z roku 1996 je mladý filmař, který na Malé Straně propadá beznaději z všudypřítomné porevoluční komerce. „Filmaři byli vrženi na pospas komerčnímu tlaku reklam a amerických velkofilmů. Film Mission: Impossible, který před námi natáčel na Karlově mostě Tom Cruise, stál 80 milionů dolarů,“ poznamenávají tvůrci.
Vorel sám vnímá Kamenný most, jehož byl režisérem i spoluscenáristou (s Jaroslavem Duškem), jako svůj „nejniternější, nejopravdovější a nejmagičtější“ film. Zásadní byl podle něho i pro hlavního představitele Tomáše Hanáka. „Hlavní postava filmu je napůl Hanák a napůl Vorel. Měli jsme podobné osudy s ženami, alkoholem i tvorbou. Hanák v Kamenném mostu ukázal, že není pouze sklepácký vtipálek a ironik, ale že umí hrát i vážné věci. Je to jeho životní role,“ domnívá se Vorel.
Novou režisérskou (a kratší) verzi obohatily kromě digitalizace i nově namluvené vnitřní monology Tomáše Hanáka. V obnovené premiéře Kamenný most uvidí první diváci 14. ledna v pražské Lucerně, poté se bude promítat v klubových a jednosálových kinech. Podle Vorla může režisérská verze oslovit i ty, kteří devadesátá léta v Praze nezažili.
Digitalizací mají projít ještě jeho snímky Kouř a Pražská pětka, na nich ale jinak už nic měnit nechce.