Smrt jako 3v1. V Ostravě poprvé uvádí kompletní Pucciniho triptych

NDM poprvé uvádí kompletní Pucciniho triptych (zdroj: ČT24)

Když Giacomo Puccini v roce 1918 uvedl svůj operní triptych, vyslovil přání, aby se tyto tři jednoaktovky hrály vždycky pohromadě. To se dařilo – ale jen do jeho smrti. O podobách smrti a lásky všechny tři kusy také shodou okolností pojednávají. V Národním divadle moravskoslezském je popvé v historii této scény uvedou tak, jak si Puccini přál: jako ucelený triptych během jednoho večera .

Puccini je označován za italského mistra verismu, stylu, který se projevoval tvrdým, realistickým dějem zasazeným do efektního prostředí a provázeného působivou hudbou. Přesně podle těchto zásad vystavěl Puccini díla svého triptychu. 

„Začíná to Sestrou Angelikou, což je taková velmi duchovní hudba, která se z pozitivních melodií vykrystalizuje ve velký dramatický konflikt. Následuje Plášť, v našem pojetí realističtější, a na závěr je Gianni Schicch s výraznými prvky komedie,“ shrnul triptych režisér ostravského nastudování Roman Polák.

Sestra Angelika
Zdroj: NDM/Martin Popelář

Na první pohled jsou tři hodinové opery rozdílné. Každá je sice svébytným příběhem, všechny ale vyvolávají podobné, silné emoce. „Možná proto diváka tak oslovují, protože jsou ze života. Navíc Pucciniho hudba velmi přispívá k tomu, aby člověk, i když se na vše jen dívá, mohl procítit to, co postava vnímá a cítí,“ domnívá se Linda Ballová. Ztvárnila titulní postavu v opeře Sestra Angelika. Na jevišti jako jeptiška, která se dozvídá o smrti svého nemanželského dítěte, páchá sebevraždu. 

Jednoaktovka Plášť vypráví o tragické smrti ze žárlivosti ve vztahovém trojúhelníku. „Je to takový realistický horor s velmi dramatickou a krásnou hudbou. Nejobtížnější v této roli je udržet emoce na uzdě a nenechat se jimi strhnout,“ přiznává Martin Bárta, představitel majitele lodi, který zabije milence své ženy a ukryje ho do svého pláště.

Plášť
Zdroj: NDM/Martin Popelář

Gianni Schicchi, poslední část triptychu, pak pojímá smrt jako grotesku. Odhaluje vztahy v rodině, jejíž členové se po smrti příbuzného dozvědí, že po něm nic nezdědí. Aby mohli změnit závěť, rozhodnou se najít někoho, kdo by se za nebožtíka vydával. 

V ostravském nastudování Pucciniho triptychu zpívá, i se započítáním alternací, přes sedmdesát sólistů. Tři operní jednoaktovky uvede opera NDM v premiéře 13. prosince.