Recenze: Naomi Wattsová v pasti hororových žánrových klišé

Silueta bílého domu na lesní samotě téměř splývá se skučící sněhovou bouří a dětská psycholožka Mary Portmanová tu unaveně přemýšlí o tom, že už dál nemá sílu starat se o bezvládné tělo osmnáctiletého syna Stephena, zraněného při autonehodě, která jí vzala i jejího manžela. Za okny šílí vichřice a uvnitř číhá silueta psychopata, nebo duch mrtvého dítěte, které se ztratilo v mrazivé noci - anebo už Mary jen není schopna odlišit temné sny a noční můry od skutečnosti? Vypadá to, že novým filmem V pasti je zaděláno na slušný, hororový psychothriller. Ale právě, že jen vypadá.

Zaděláno je vskutku slušně, jenomže nějak nevykynulo, i když (skoro) všechny jeté a mnohokrát odzkoušené ingredience ze žánrového fundusu jsou ve hře. Třeba izolované prostředí, z něhož nelze uniknout, skryté, ale všudypřítomné nebezpečí, které se neustále připomíná a hlavně přibližuje, balancování mezi úchylem v domě a ghost housem, osamělá hrdinka, potácející se mezi snem, realitou a postupnou ztrátou zdravého rozumu.

A také nefungující telefon a Skype jako jediné spojení se světem venku, pomoc, která si naběhne na vidle, laciné lekačky z výprodeje, očekávaný zlom, dramatický soundtrack a vizuál, který je ke koukání a buduje slušnou atmosféru tam, kde děj pouze mátožně pokulhává, protože postrádá invenci a nápad a jeho napětí je jen mírně nenulové.

Naomi Wattsová, Jacob Tremblay
Zdroj: Bioscop

Sečteno a podtrženo: spousta mechanicky (byť řemeslně přijatelně) odvedené klaustrofobické a paranoidní rutiny a Naomi Wattsová, jejíž filmografii tohle zdobit dvakrát nebude, ale která navzdory tomu zachraňuje, co se dá. Jenomže sama na to nestačí.

Tvůrci v pasti

V pasti se tak  ocitli především tvůrci, kteří toho (kromě dobrých úmyslů) zrovna moc nenabízejí. Když se spojí režisér televizních seriálů s debutující scenáristkou, není to žádné terno a už vůbec ne sázka na tutovku. To ostatně potvrzuje i opatrně se při zemi držící rozpočet neboť za deset mega v dolarech se v tamních produkčních podmínkách zrovna moc nerozšoupnete.

Problém začíná u scénáře Christiny Hodsonové, jehož nedomrlost je třeba chápat jako eufemismus, milosrdně zastírající, že je v zásadě blbý, opsaný ze spousty obdobně nasekaných béčkových ptákovin, v některých místech nelogický a v jiných účelově ohýbaný přes koleno. V zájmu spravedlnosti je ale třeba konstatovat, že o nevýmluvný výsledek se s ní partnersky dělí rutinní režie Farrena Blackburna, která kromě akcentu na atmosférický vizuál, dvou slibných, ale nedotažených scén ve vaně a nahaté Naomi, blinkající do záchodu, nenabízí nic, na co byste si spontánně vzpomněli i po závěrečných titulcích.

Nicméně s respektem je třeba konstatovat, že jediné, co ční nad průměrně nafilmovaným mixem hororových klišé, navěšených na předpověditelnou story, je civilně uvěřitelný výkon Naomi Wattsové (Mulholland Drive, 21 gramů). Suverénně zvládá svůj part v rovině odevzdaně trpící, vyděšené i bojující ženy, která postupně ztrácí kontrolu nad sebou i situací, jež ji přinutí zápasit o holý život.

Okolo ní spíše statuje herecký tým, v němž se na vlně popularity, kterou vzedmul oceňovaný Room, veze stále osudem pronásledovaný Jacob Tremblay, paralyzovaný Charlie Heaton od své první sekvence znervózňuje a prudí a Oliver Platt (který jakoby si sem odskočil z Louise Draxe) je vyřazen ze hry dříve, než může předvést něco zásadního.

Zkrátka:

V pasti je hororový psychothriller, který lze bez rizika doporučit hypertonikům, kardiakům a dalším diagnózám, které se chtějí lehce vybudit, ale silnější vzruchy by je mohly zdravotně ohrozit. Je to jednorázovka na jedno nenáročné použití, která je slušně nasnímaná, špatně napsaná, vlažně odrežírovaná a nevyrovnaně odehraná. Ale nemocná láska, rafinovaná deviace, kladivo v ruce bestie a smrt uprostřed sněhových spoust budou mít vždycky něco do sebe, když se budete chtít trochu bát a přitom mít radost, že tohle se vás přece netýká.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...