Východočeská Litomyšl je na následující více než tři neděle opět Smetanova. Stejnojmenný hudební festival se letos pořádá pojednašedesáté. Připraveno je přes čtyřicet hlavních bodů programu, součástí je opět také Smetanova výtvarná Litomyšl. Na konkrétní koncerty upozornili v rozhovoru pro ČT umělecký ředitel Vojtěch Stříteský a dirigent Jakub Hrůša, který řídí 13. června zahajovací koncert. Poslechnout si ho mohou také diváci ČT art v přímém přenosu od 20:20.
Od dvou karnevalů po sto smyčců. Začíná festival Smetanova Litomyšl
Na co se při zahajovacím koncertu na zámeckém nádvoří v Litomyšli mohou posluchači těšit?
JH: Programem je česká hudba. Samozřejmě hrajeme Smetanu, jeho poslední dokončenou skladbu Pražský karneval. Je velice smělá. Skládal ji už hluchý. Málo se hraje, protože je spojena s pověstí, že Smetana už nebyl duševně v pořádku. Já si myslím, že v pořádku byl a že ta skladba je velmi progresivní, mimořádně pozoruhodná. Pak hrajeme ještě Dvořákův karneval a Janáčkova Tarase Bulbu. Mezi tím je Čajkovského houslový koncert s koncertním mistrem České filharmonie Josefem Špačkem.
Na úvodní koncert už lístky nejsou. Dají se ještě sehnat místa na jiná představení?
VS: Letos jsme dali na trh třicet dva tisíc vstupenek, což je dosud nejvíce. A zhruba deset procent jich ještě k dispozici je. Nejen na pořady komorní hudby mimo zámecké nádvoří, ale dokonce jsou vstupenky i na zámecké nádvoří, třeba ještě na pátek na Svatou Ludmilu, velké Dvořákovo oratorium. Máme i vstupenky, k našemu velkému překvapení, na triptych Giacoma Pucciniho či na Hry o Marii Bohuslava Martinů. Hrajeme také Lady Macbeth Mcenského újezdu, velmi smělé dílo Dmitrije Šostakoviče.
Jedním z největších taháků letošního ročníku je opera Charlotte. Můžete toto dílo více představit?
VS: Aleš Březina je autorem několika soudobých oper. Hráli jsme jak Toufara, tak Zítra se bude o osudu Milady Horákové. A teď je to Charlotte, tříbarevná hra se zpěvy o osudu židovské malířky, která zahynula v Osvětimi a zanechala jako svůj odkaz zhruba sedm set děl, v nichž zachycuje své dospívání a nástup nacismu k moci. Na toto téma mezinárodní autorská trojice vytvořila operu a my jsme se zařadili do jejího premiérového turné, které obsahuje ještě Amsterdam, Tel Aviv, pražské Národní divadlo.
Zmiňme i dva body programu na konci festivalu: 6. července Sólo pro sto smyčců a na závěr pak koncert nazvaný Velké finále.
VS: Když jsem připravoval první Sólo pro sto smyčců, shromáždil jsem tolik zajímavé hudby, že mi přišlo škoda ji dál nevyužít. A při Velkém finále se rozloučíme s festivalem slavností, podtitul je Musica Festiva, tedy hudba slavnostní k mimořádným protokolárním obřadům, ke svatbám, ale i třeba ke sportovním událostem. A zazní i zajímavá filmová muzika.