Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích otevřela v prosinci tři nové, různorodé výstavy. Návštěvníky provádí Krajinou matematických her, osvětluje vztah renesančního mistra Cranacha a severozápadních Čech a také představuje umělecké sbírky biskupa Emanuela Arnošta z Valdštejna.
Matematika, Cranach a numismatik. Litoměřická galerie zve na tři výstavy
Krajinou matematických her na stejnojmenné výstavě provádí geometrická díla Zdeňka Sýkory, Kamila Linharta a Vladislava Mirvalda. Litoměřická galerie vybrala ze svých sbírek především práce těchto tvůrců z druhé poloviny šedesátých let.
Tři výrazné umělecké vrstevníky spojuje jednak město Louny, kde žili, jednak se do jejich tvorby promítaly konstruktivistické tendence. Mimo jiné působili v Klubu konkretistů, jehož tvorbu aktuálně připomíná Galerie umění v Karlových Varech.
Ze sbírek biskupa, numismatika a sběratele umění
O více než dvě století zpátky zavede návštěvníky další z litoměřických výstav Na rozhraní času. Věnována je biskupu Emanuelu Arnoštovi z Valdštejna. Litoměřický duchovní byl velkým vzdělancem a také kultivovaným sběratelem. „Sbíral obrazy, mince a medaile,“ shrnul ředitel Severočeské galerie Jan Štíbr. Arnoštova kolekce se dokonce stala základem průkopnické knihy Mikuláše Adaukta Voigta o českém mincovnictví.
K nejcennějším obrazům z biskupových sbírek patří na výstavě Madona v uzavřené zahradě z roku 1494. Na veřejnosti není příliš často k vidění, stejně jako olej Klanění pastýřů, namalovaný kolem roku 1653 holandským malířem Janem Steenem. „Téměř totožné dílo je ve stálé expozici Rijksmusea v Amsterdamu,“ upozorňuje Štíbr.
Cranachovi tovaryši z Čech
K takzvaným starým mistrům jako Steen patří i Lucas Cranach starší. Německému malíři a rytci je v Litoměřicích vyhrazena celá výstava. Zaměřuje se na jeho propojení se severozápadními Čechami. Dílnou slavného renesančního umělce totiž prošli mnozí tovaryši a budoucí samostatní malíři, kteří v tomto regionu působili nebo jejichž díla se zde dochovala.
Cranachovy žáky zastupuje především Mistr IW. Signaturu tohoto umělce se dosud nepodařilo rozluštit, nicméně ví se, že se vyškolil v dílně Lucase Cranacha staršího a následně působil převážně v severozápadních Čechách. Z děl, jež vytvořil přímo Cranach starší, lze na výstavě obdivovat desku se svatým Antonínem poustevníkem. Litoměřický probošt ji pořídil na konci šestnáctého století pro místní kostel.
Výstavy Cranacha, Arnošta z Valdštejna i konstruktivistických umělců zůstanou přístupné až do 8. března.