Letos uplyne sto let od narození výtvarníka Libora Fáry. Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře (GASK) při této příležitosti připomíná jeho grafické práce.
Libor Fára – tečka, čára. Tak se výtvarník představoval lidem, jsou to ale také hlavní znaky jeho tvorby. Uplatňoval je v návrzích knižních obálek, filmových a divadelních plakátů i ve vlastních obrazech.
Jedno z vystavený děl s názvem Srpnové ráno odkazuje na moment, který zažil během invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968. „V chodbě, kde jsme měli pevnou linku, zakopl o vedení, a nad ním prosvištěla kulka dveřmi, které měly skleněnou vitráž,“ popsala umělcova dcera Gabriela Fárová.
Tvorba pro divadlo
Fára tvořil a žil na Vinohradech. K návštěvníkům jeho ateliéru patřili často fotografové, mimo jiné Josef Koudelka. „Začal používat jeho volné fotografie na obálky, na časopis Divadlo,“ doplnila kurátorka výstavy v GASK Adriana Primusová.
Navrhoval i plakáty, které lákaly na představení Činoherního klubu nebo Divadla Na zábradlí. Pro obě dvě scény také vytvořil loga, která se ještě donedávna používala. A stál i za návrhy divadelních scén a kostýmů. Třeba pro slavnou inscenaci Král Ubu nebo hry Václava Havla.
Jeho rukopis, surrealistický motiv oka i smysl pro rytmus jazzu – hrál na bicí v jazzové kapele – se propsal také na obálky knih o jeho milované hudbě, o fotografii, ale třeba i na přebaly detektivek.
Výstava v GASK zůstane k vidění do letošního září. Výstavu k umělcově výročí připravila i pražská Leica Gallery, zve prostřednictvím fotografií do Fárova ateliéru.



