V Paříži začala dlouho očekávaná retrospektiva amerického malíře Jeana-Michela Basquiata. Výstava v Nadaci Louise Vuittona chronologicky rekapituluje umělcovu krátkou, ale intenzivní kariéru. Některé z obrazů jsou v Evropě k vidění vůbec poprvé.
Jízda se smrtí, která stála za to. V Paříži vystavují Basquiata
V pařížské galerii je vystaven i Basquiatův nejznámějí obraz Jízda se smrtí. Je posledním, který americký umělec namaloval krátce předtím, než roce 1988 zemřel po předávkování drogami. Bylo mu sedmadvacet let.
„Jeho energie je neskutečná, jeho linie nenapodobitelná. Takové kombinace slov, koláže a asambláže nikdo jiný nedělal,“ upozorňuje na obraz kurátor výstavy Dieter Buchhart. Přátelé o Basquiatovi říkali, že je nejzvědavější člověk široko daleko. Všechno, co se dozvěděl, pak zaznamenával do svých obrazů.
„Byl to šaman,“ shrnuje malířovu osobnost jeho přítel, módní návrhář a designér Jean-Charles de Castelbajac. Basquiat začal koncem sedmdesátých let s graffiti a jen krátce na to už spolupracoval s pop-artovým umělcem Andym Warholem.
V tvorbě ho ale inspirovaly i obrazy od Picassa, jazz nebo hip hop. Objevil se také ve videoklipu k písni Rapture od skupiny Blondie. Zpěvačka této kapely koupila první Basquiatův obraz v přepočtu za čtyři tisíce korun. Zahrál si i sám sebe v komedii New York Beat Movie, která zachyccuje jeden den v jeho životě.
V tvorbě se odkazoval k uměleckým osobnostem od Homéra po Malcolma X. Černošský umělec oslavoval i ikony černošské kultury, třeba boxerského šampiona Mohameda Aliho nebo jazzmana Milese Davise.
Basquiat vždy kritizoval komerční úspěch, nakonec se sám stal jeho součástí. Platil horentní sumy za značkové obleky, hotely i víno. Během své osmileté umělecké kariéry ale dosáhl úspěchu, jaký se jinému černošskému výtvarníkovi do té doby nepodařil.
Pařížská galerie jeho tvorbu připomíná do 14. ledna příštího roku.