Jiří Straka, sinolog a výtvarník spojovaný hlavně s čínskou tušovou malbou, se na nejnovější pražské výstavě představuje trochu jiným způsobem. V Galerii Zdeňka Sklenáře vystavuje ručně malované vázy vyráběné starou technikou čínského modrobílého porcelánu Qinghua. Její tradice sahá až do 13. století.
Jiří Straka provozuje s porcelánem adrenalinový sport
Jiří Straka pracuje s vtipem i nadsázkou, ale také s úctou k tradičnímu řemeslu. Vázy si nechal vyrobit v archaických tvarech. „Je na nich hmyz, vážky, které se objevovaly právě na minském porcelánu v 15. století, ale jsou udělány nově, poměrně realisticky, není v nich čínská stylizace ze starých dob,“ popisuje díla výtvarník, který na jednu z váz namaloval mimo jiné straku.
Na tradiční porcelán umístil i sociálně ironické glosy ze života současného Pekingu. Například rej nočních motýlů slétajících se k žárovce nebo shluky kabelů ze sloupů elektrického vedení. Pro Straku se staly obrazem současné bouřlivě se rozvíjející Číny.
Na porcelánových objektech pracoval výtvarník několik měsíců v Ťing-te-čenu, nazývaném město porcelánu. Keramika se tam vyrábí už přes dva tisíce let. Straka použil i tradiční technologii – malbu kobaltem pod glazurou.
„Maluje se na nevypálený střep, je velmi křehký, takže váza se během malování nemůže držet v rukou. Někdy jsou i velice zdařilé kusy při výpalu znehodnoceny. Je to takový adrenalinový sport, člověk si nemůže být do poslední chvíle jistý výsledkem, ale to tomu také dává přitažlivost,“ popisuje.
Čína fascinovala Jiřího Straku od dětství. V polovině devadesátých let odjel do Pekingu studovat tušovou malbu. Dnes tam žije třináctým rokem.
„Tamní prostředí je silné tím, jak se velmi rychle mění. Je tam silná, dravá energie, to prostředí mě inspiruje více než tady v Evropě,“ přiznává.
Českému současnému umění ale v Číně pomáhá. Před lety vybudoval v Pekingu s manželkou společnou galerii, kam pravidelně zve tuzemské výtvarníky. Jeho tvorba je pod názvem Starý přítel: Porcelán Qinghua ve Sklenářově galerii k vidění do 7. dubna.