Dotek zla mohl být další béčkový film, nebýt Wellese

Dramatický souboj dvou představitelů zákona. Cyklus Velikáni filmu připomíná, že Orson Welles nerovná se jen Občan Kane. Americký film Dotek zla (1958), který Welles režíroval, napsal k němu scénář i si v něm zahrál, uvidí diváci ČT2 dnes ve 21:40.

„Film se dá shrnout do jediné věty: Příběh výborného detektiva, ale mizerného policisty,“ domnívá se filmový historik Věroslav Hába. „Je to příběh o korupci, a protože Welles vždycky miloval postavy nadživotní velikosti, pokud se týká charakteru, tak je hlavním hrdinou člověk, který má pocit, že je nástrojem boží spravedlnosti, ale jeho úsilí se zvrhává a on se stává zločincem a vrahem.“

Do městečka ležícího v blízkosti mexicko-americké hranice přijíždí policista a drogový specialista Vargas s manželkou Susan, ve stejné době se zde objevuje šerif Hank Quinlan. Země tu doslova hoří pod nohama. Členové mafiánské rodiny Grandiů se pokusí Vargasovu manželku obratně zatáhnout do drogové aféry, která má ohrozit jeho kariéru. Přitom je zřejmé, že šerif je podvodník, jenž v minulosti, stejně jako tentokrát upravuje vyšetřované případy podle vlastních představ…

  • Dotek zla / Orson Welles, Joseph Calleia, Charlton Heston zdroj: ČT
  • Dotek zla / Janet Leighová, Charlton Heston zdroj: ČT

Dotek zla, jenž vznikl podle románu Znamení zla spisovatele Whita Mastersona, natočil proslulý, kontroverzní tvůrce Orson Welles, který zde rovněž ztvárnil postavu bezcharakterního zástupce zákona (Hanka Quinlana). „Původně měl ve filmu vystupovat pouze jako herec, ale protože jeho ambice byly vždycky především režírovat, tak společnost Universal přistoupila na to, že původně zamýšlený béčkový film svěří do jeho režie,“ prozradil Hába.

Svým precizním a osobitým pojetím, šokujícím již v prvních minutách příběhu, se Welles hodně vzdálil od původně „běžné kriminálky“, své postavě vtiskl osobitou chladnou tvář amorálnosti i tragiky a jako režisér se zařadil mezi klasiky žánru film noir.

„Film je zajímavý i po formální stránce,“ upozorňuje Věroslav Hába. "V tomto období už Welles vycházel z toho, že kamera nemá být to podstatné, záběry k sobě nemají připoutat za každou cenu pozornost, protože to je na úkor celé dramatické stavby. Byť Dotek zla je proslulý první scénou, Welles se od toho svým způsobem distancuje, když říká, že rozhodně nechce být ten tvůrce, který je připomínán jen kvůli některým záběrům. Jde mu o celé vyznění filmu."

Touch of Evil. USA, 1958. Režie: Orson Welles. Scénář: Orson Welles podle knihy Whita Mastersona. Kamera: Russell Metty. Hudba: Henry Mancini. Hrají: Charlton Heston, Orson Welles, Janet Leighová, Marlene Dietrichová, Joseph Calleia a další.   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 6 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...