V Ostravě skončily Dny nové opery. Závěr patřil avantgardnímu dílu skladatele Iannise Xenakise, který k antické Oresteii přidal i prvky japonského divadla. Do hudby navíc zapojil také publikum.
Bienále nové hudby v Ostravě zakončila Oresteia
Oresteiu napsal Xenakis před padeásti lety. „ Zabýval se protikladem ideálu antického dramatu a nové hudby, vystihl emoci,“ říká o jeho díle režisér inscenace Jiří Nekvasil. Tanec, zpěv, silný rytmus s prvky japonského divadla propojil s antikou a avantgardou. Libreto ve starořečtině původního Aischylova dramatu.
Divákovi proto na začátku představní děj přiblížily stylizované postavy opery pomocí videa. Na pódiu se objeví přes padesát zpěváků. „Je to spektákl. Xenakis používá prakticky všechno - plech, řehtačky, bubínky, kusy dřeva,“ uvedl k opeře dirigent Petr Kotík. Téměř půl hodiny pak trvají dvě vsuvky, v nichž autor nechal prostor pro virtuózní hlas operního sólisty. Tím byl v Ostravě německý barytonista Holger Falk.
Oresteiou letošní ročník festivalu nové opery skončil. Do Ostravy se vrátí opět za dva roky.