Zpřísnění investičních pobídek. Po perném létě přišel v žádostech útlum, říká šéf CzechInvestu

12 minut
Byznys ČT24 o proměně investičních pobídek
Zdroj: ČT24

Vláda nedávno prosadila změny v systému investičních pobídek. Přednost mají mimo jiné dostat investice s vysokou přidanou hodnotou. Novela je účinná od září a v CzechInvestu to pocítili. Současný generální ředitel Patrik Reichl v pořadu Byznys ČT24 přiblížil, že v létě řešili spoustu žádostí o pobídky, teď ale vnímají útlum.

Novela zásadně změnila koncept lákání investic do České republiky, poznamenal šéf CzechInvestu. Dřív byl podle něj téměř nárokový přístup – když investor splnil podmínky, tak automaticky dostal pobídku. Nově bude všechny případy schvalovat vláda.

Novinky začaly platit v září a CzechInvest to pocítil na zájmu firem. „Měli jsme perné léto, byla spousta žádostí. Teď je útlum, investoři se seznamují s tím, co to pro ně znamená a na co mohou získat pobídku,“ nastínil Reichl.

Generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl
Zdroj: ČT24

Nejenže se aktuálně hlásí méně firem, ale CzechInvest také mění koncept své práce. Například v zahraničí se už zaměřuje na investice s vysokou přidanou hodnotou.

Firmami, které přichází za levnou pracovní silou, je už Česko saturované

Podle Reichla za nimi dříve chodili investoři sami nejen kvůli nastavení investičních pobídek, ale také kvůli tuzemskému prostředí – přicházeli za levnou pracovní silou, levnými výrobními náklady.

„Teď už vědí, jak je Česko v tomto ohledu saturované, a jdou sem za kvalifikovanou pracovní silou, za vysokoškolsky vzdělanými zaměstnanci, za infrastrukturou R&D (výzkum a vývoj), kterou jsme tady v předchozích letech vybudovali,“ uvedl.

Vloni firmy oborově nejvíc investovaly do zpracování plastů, kovodělného a kovozpracujícího průmyslu a výroby aut. Rozvrstvení oborů se bude podle Reichla s novým přístupem k investicím měnit.

„Například v sektoru výroby vozidel je obrovský trend elektromobilita, autonomní auta, takže sektor se trochu mění. Už to není jenom o výrobě auta jako dopravního prostředku, ale je to komplex všech možných výrobků od IT sektoru po umělou inteligenci. Máme už první strategické investice do České republiky, které se oboru věnují,“ přiblížil šéf CzechInvestu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...