Praha – Ministerstvo dopravy je připraveno zpoplatnit některé silnice I. třídy pro nákladní auta. Jeho šéf Vít Bárta (VV) už má připravené varianty. Detaily nechce prozradit, s firmou Kapsch už ale intenzivně jedná. „Existuje varianta, že by i jedničky mohly být zpoplatněny od polovičky příštího roku,“ řekl Bárta. Někteří poslanci ale ministrovo vyjádření interpretují jednoznačněji. „Nejenže to navrhuje, ale on říká, že s tím přijde jako s hotovou věcí, že nepochybně dojde ke zpoplatnění některých komunikací první i druhé třídy,“ tvrdí poslanec Aleš Rádl (ODS).
Zpoplatnění silnic II. třídy? Podle Bárty blízká budoucnost
Zpoplatnění „dvojek“ bude mít sankční charakter
Ministr dopravy Vít Bárta
„Mohu nyní potvrdit jenom to, že během příštího roku se mohou nějaké jedničky zpoplatnit. […] Říkejme jenom to, že všechny tyto kroky já v žádném případě nemíním činit jako určité improvizované kroky, ale naopak to vést jako už trochu koncepčnější jednání ministerstva dopravy.“
Bárta však prozradil, že neuvažuje jen o zpoplatnění silnic první třídy. „Já tady hospodářskému výboru sděluji, že to, co zpoplatnit, to dneska není jen o jedničkách, ale minimálně se bavíme o nějakých vybraných dvojkách,“ zdůraznil. Ministr se už proto sešel s náměstkem hejtmana kraje Vysočina Liborem Jouklem, který působí jako vedoucí dopravního výboru asociace krajů. S ním se dohodl, že kraje mají do 14 dnů vypracovat seznam kritických komunikací druhé třídy, které je trápí.
Mýtné na silnicích druhých tříd by však podle ekonomických modelů ministerstva ziskový charakter nemělo. Půjde spíše o sankci. Že by tedy plynul krajům nějaký výnos z tohoto mýta, ministr „nevidí jako příliš aktuální téma“.
Mýtné se platí na 1300 kilometrech
V současnosti je mýtem zpoplatněno 1300 kilometrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů. Mýtné v Česku platí malé nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun a kamiony s hmotností nad 12 tun.
Debata o mýtném se rozvířila během jednání výboru o senátním návrhu na pětiletý odklad zavedení elektronických vinět. Výbor nakonec doporučil tento návrh přijmout v předložené podobě.