Volkswagen potvrdil, že nyní žádné změny ve Škodě Auto nechystá

Vedení Škody Auto uklidňuje zaměstnance (zdroj: ČT24)

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na informace o přesunu části produkce Škody z České republiky do Německa.

„Koncern Volkswagen má celosvětovou produkční síť. Skrze inteligentní flexibilní výrobní koncept je zajištěno nejen vytížení jednotlivých výrobních míst, ale také podchycení produkčních špiček napříč značkami. Pravidelné přezkoumání obsazenosti pracovišť je součástí řádného plánovacího procesu. V současnosti se značky Škoda Auto žádná změna netýká,“ uvedl mluvčí koncernu VW.

Zdroje automobilky tento týden agentuře Reuters řekly, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. 

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se kvůli tomu ve středu sejde se zástupci vedení podniku Škoda Auto i jeho podnikových odborů. Zajímat se bude také o další rozvoj firmy. Nedávné informace z médií o možném přesunu části produkce do jiných podniků koncernu Volkswagen (VW) považuje premiér za závažné, protože Škoda je v České republice jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů a pilířem průmyslu a exportu.

Předseda podnikové rady Jaroslav Povšík už dříve řekl, že se Volkswagen snaží přesunem výroby vyřešit současnou krizi. „Chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim passat, ale vidí, že superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali,“ míní Povšík. Podle něj má na situaci velký vliv také aféra dieselgate, která téměř zastavila prodeje aut koncernu VW v USA.

Odbory se tak obávají o pracovní místa a již ve čtvrtek pohrozily omezením přesčasů a směn navíc. „Pokud bude tato situace i nadále trvat a pokud nedojde k urychlené nápravě stavu, odbory KOVO prostřednictvím svých členů i ostatních zaměstnanců Škoda Auto nebudou nadále podporovat flexibilitu práce a další potřeby růstu společnosti,“ zdůraznil Povšík.

Dohoda o současných modelech práce vyprší na konci roku. „Někde mají zaměstnanci volno každý třináctý víkend. Nepůjdeme proto do těchto modelů, protože budeme vydělávat a oni (Volkswagen) nám pak řeknou: ,Vyděláváte, tak jste naše konkurence.‘ To radši nechám lidem víkendy, oni mi zatleskají,“ dodal Povšík.

Podle bývalého předsedy představenstva české automobilky Vratislava Kulhánka (ODA) nejde o nic nového, německé odbory se prý i dříve snažily úspěch škodovky potlačovat. „Málokdo si ale zabije slepici, která snáší zlatá vejce,“ uvedl v Událostech, komentářích.

Šéf německých odborů: Nejde o místa, ale o uspokojení poptávky

Šéf odborů v německém Wolfsburgu Hartwig Erb přesun výroby nevidí jako ohrožení míst, ale jako snahu uspokojit velkou poptávku po superbech. „Vycházím z toho, že poptávka po superbech je tak velká, že do jejich produkce musí být zapojeny i jiné továrny, aby je zákazníci dostali v termínu,“ vysvětlil.

České závody Škody
Zdroj: ČT24
Světové závody Škody
Zdroj: ČT24

Podle šéfa mladoboleslavských odborů se mluví o přesunu produkce superbů do dolnosaského Emdenu na hranicích s Nizozemskem, kde se vyrábí model Passat. Podnik musel už letos v zimě kvůli poklesu poptávky po modelu Passat přerušit na dva týdny výrobu. Další místo, kde Volkswagen tyto vozy produkuje, je saský Cvikov.

Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier ve čtvrtek nicméně v dopise zaměstnancům uvedl, že Česká republika je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto. Upozornil ale, že firma pracuje v současné době na hranici kapacit a výrobní závody jsou plně vytížené.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula ve čtvrtek odmítl, že celá situace může být důsledek tlaku, který odbory vyvíjejí na zvýšení minimální mzdy a na růst mezd obecně, protože tím usnadňují potenciální rozhodnutí VW přemístit část výroby z Česka do Německa.

„Avizovaný přesun výroby nástupce vozu superb by se měl přesunout do 3,2násobku dražší destinace, než je Česká republika, takže to je naprosto irelevantní, to s tím nemá co společného. Prostor pro růst mezd je obrovský, firma je zisková, problém je ten, že tady chce někdo přesunout ten vysoce ziskový model do spolkové republiky, a to je pro nás neakceptovatelné,“ říká Středula.

Země, kde se nacházejí továrny Volkswagen Group
Zdroj: Volkswagenag.com

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard korun). Zisková marže v divizi dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na pouhých 1,8 procenta.

Škoda stále zvyšuje produkci, má ale málo lidí

Kvůli vysoké poptávce po vozech Škoda se snaží vedení české automobilky co nejvíce zvýšit celkovou produkci. Pomáhají mu k tomu i flexikonta, tedy směny navíc. Automobilce umožňují vícesměnné modely práce. Na několika odděleních tak zaměstnanci pracují také na noční směně z pátku na sobotu, na ranní směně v sobotu a někde také v sobotu odpoledne.

Firma se navíc potýká s nedostatkem dělníků. Nabízí desítky volných míst, láká na nadprůměrné platy, náborový příspěvek či bonusy. Škoda se snaží tento deficit řešit podporou technického vzdělávání spoluprací se základními, středními i vysokými školami, s veřejnou správou, ale i vzděláváním na vlastním odborném učilišti nebo vysoké škole. Zaměstnanci Škody Auto pobírají v Česku nadprůměrné platy. Průměrná hrubá dělnická mzda je v automobilce 36 tisíc korun měsíčně.

Právě levná pracovní síla s podporou moderní německé technologie má podle zdroje z koncernu Volkswagenu vytvářet nepoctivou výhodu českých výrobních závodů Škoda.