„Nikdo neví, kde je Brno. Každý ale ví, kde je Grand Prix Brno,“ popsal primátor Brna důležitost mistrovství světa silničních motocyklů pro moravskou metropoli. Příštích pět ročníků bude po vleklých sporech pořádat město společně s krajem. Stát do letošního závodu investuje 80 až 90 milionů korun, odhadl Petr Vokřál (ANO) v pořadu Otázky Václava Moravce. Přesto je podle něj podnik ekonomicky prospěšný, prostřednictvím daní do státní pokladny zamíří přes 200 milionů.
Vokřál: Velká cena Brna je pro stát výhodná, vybere přes 200 milionů na daních
Velká cena Brna je od roku 1965 tradičním závodem mistrovství světa silničních motocyklů. Na novém Masarykově okruhu se motorky prohání od roku 1987. Brněnská zastávka patří mezi nejnavštěvovanější v celém seriálu, přesto v posledních letech prodělává.
Po potížích s financováním a nejasnostmi s udělením třicetimilionové dotace bude namísto Autodromu Brno Grand Prix v následující pěti letech pořádat spolek založený městem a Jihomoravským krajem.
Letos se pojede 21. srpna. Za vstupenky chce spolek inkasovat 65 milionů korun, zatím utržil 35 milionů. Do prodeje je poslal později než organizátoři ostatních závodů. „Museli jsme překonat všechna úskalí se založením spolku,“ hájí se primátor Brna Vokřál.
Například v Rakousku se lístky na mistrovství začaly distribuovat o měsíc dřív a už jsou vyprodány. „Paradoxně to pro nás může být výhodou. Domnívám se, že ti, co přijedou zdálky na Velkou cenu Rakouska, přijedou o týden později i do Brna,“ upozorňuje Vokřál na čtyřsetkilometrovou vzdálenost mezi oběma závodišti.
Dodává, že nyní je prodán zhruba stejný počet lístků jako loni. Na původních odhadech proto brněnský primátor trvá. „Byla celá řada kritiků, kteří se snažili zpochybnit, že Velká cena má smysl. Má obrovský dopad do celosvětového povědomí o České republice a Brnu,“ myslí si Vokřál a neopomíná zdůraznit i ekonomický prospěch mistrovství.
Stát zaplatí 80 až 90 milionů
Spolek dostane na závod z dotací 20 milionů od Jihomoravského kraje, 10 milionů z brněnské pokladny a 60 milionů od ministerstva školství. „Kraj a město splnily všechny svoje závazky, ministerstvo poslalo prvních 30 milionů, které přistály v minulém týdnu. Druhých 30 milionů od ministerstva bychom měli dostat po odjetí závodu,“ uvedl Vokřál.
Krom toho se ještě počítá se zaplacením 30 milionů, které stát přislíbil v loňském roce. Z těchto peněz dojde k pokrytí předpokládané ztráty po kompletním vyúčtování Grand Prix. „Nepředpokládáme, že by to bylo celých 30 milionů. Bude se to pohybovat mezi 20 a 30 miliony korun,“ počítá primátor.
Šedá ekonomika na okruhu Vokřálovi nevadí
Celkově tak stát do letošního podniku investuje zhruba 80 až 90 milionů. Náklady na pořádání Velké ceny jsou asi 200 milionů korun. Asi čtvrtinu z toho inkasuje Automotodrom Brno za pronájem pozemku a realizaci sportovní činnosti.
Náklady podle Vokřála srazit nelze. MotoGP nikdy nebude sama o sobě výdělečná. Státu se podle brněnského primátora přesto vyplatí. „Jen na nepřímých daních stát vydělá 200 milionů korun. Celá řada kritiků říká, že je to šedá ekonomika. Je potřeba vidět, že velkou část příjmů přivedou zahraniční turisté. I když by někdo neodvedl daň, tak jednou ty peníze utratí v České republice. DPH a nepřímé daně se státu opět ještě zúročí,“ tvrdí Vokřál.