Trendy internetového nakupování - kolektivní slevy, exkluzivita i kreativita

Praha – Češi patří ve střední a východní Evropě k lídrům v nakupování na internetu. Obrat v elektronickém obchodě roste nepřetržitě devět let. V roce 2001 se na internetu otočila jedna miliarda korun. O čtyři roky později, v roce 2005, to bylo miliard deset. Vloni pak už obrat firem činil 25 miliard. Navíc novinky ze západu se u nás objevují jako u prvních v regionu. V poslední době třeba slevové a privátní nakupovací weby, které cílí na nové zákazníky.

„Ano, jsme lídři, ale poslední dobou se rozdíly srovnávají, protože internetové nakupování se těší stále větší oblibě i v méně ekonomicky rozvinutých zemích. U nás se hodně rozvíjí nové trendy, které sem přicházejí ze západu,“ dokládá nákupní horečku Čechů na internetu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Nakupování na internetu stále ve stejném schématu, tedy zejména v rukou mladých

9 minut
Reportáž Petra Janečka
Zdroj: ČT24

Jeho slova doplňuje Alena Ivánková ze společnosti Mediaresearch: „Nakupování na internetu je záležitostí mladších ročníků, i když nejvíce utrácejí lidé od 25 do 40 let, nejvíce to baví lidi od 15 do 24 let… Češi utrácejí na internetu více než Slováci - více platí elektronicky, méně na dobírku. V rámci Evropy se nejvíce podobáme zemím Visegrádské čtyřky. Stejně jako oni upřednostňujeme nejnižší ceny.“

V poslední době se v Česku uchytilo kolektivní nakupování, tedy nakupování do party. Není to česká specialita, ale pouze kopie úspěšného amerického konceptu, který slaví úspěchy třeba i ve Velké Británii nebo Německu. „Celý koncept spočívá v tom, že my na našem webu nabídneme službu s více než 50procentní slevou, ale za podmínky, že si ji koupí větší počet zákazníků, to číslo je v několika desítkách. Pokud se čísla dosáhne, tak všichni dostanou slevu, pokud ne, nikdo ji nedostane,“ vysvětlil majitel webu Slevomat.cz Tomáš Čupr.

„Je potřeba si uvědomit, že toto zboží nemá tak velké marže jako služby, takže tam nikdo nedá na plazmovou televizi padesát procent slevu, protože si to nemůže dovolit. Kdežto na masáži se to takovým způsobem dá udělat,“ říká Pavol Otčenáš, majitel webu Cupolis.com.

Hotely získají výraznou slevou výrazný zisk

„To, že jsou naši partneři nuceni nějakou dobu fungovat za sníženou marži, a tím, že nabídli poměrně výraznou slevu našim zákazníkům, a že dostanou poměrně velký objem peněz v horizontu dnů od ukončení nabídky, má jeden zajímavý efekt - snaží se pomocí volných peněz vylepšovat služby. Takže u několika partnerů jsem pozorovali nákup nových přístrojů, zaměstnání více zaměstnanců atd.,“ dodává Čupr.

Uvádí se, že hlavními zákazníky pro hromadné nakupování jsou z větší míry ženy, i když tento zahraniční trend se v Čechách příliš nepotvrzuje. „V Čechách je to vyvážené mezi muži a ženami, i když ženy lehce převažují,“ přitakává Otčenáš.

Tomáš Čupr, majitel webu Slevomat.cz

„Benefit pro firmy je trojí: garantovaný počet zákazníků, marketing, který je zdarma, a pozitivní cashflow. Pokud prodáme 600 kuponů do hotelu, tak se jedná o obrat v řádu stovek tisíc, které hotel dostane v řádu několika dnů, pak s nimi hospodaří, což v současné době může být rozdíl mezi bytím a nebytím firmy.“

Také aktuální hospodářská situace stále častěji nutí lidi více přemýšlet, jak utrácejí, což vytváří živnou půdou pro soukromé internetové kluby. Ty svým uživatelům nabízejí širokou paletou zboží s velkými slevami. U nás zatím fungují dva.

„Češi mají také rádi zajímavé nabídky a dobré ceny. V současnosti je tu ale některé zboží dražší než v zahraničí a s krizí lidé více přemýšlí o penězích… Abyste se stali členem privátního klubu, musí vás někdo pozvat. Jakmile jste členem, pak už vidíte veškeré nabídky na slevy. Jsou dva důvody, proč jsou kluby uzavřené okolí - slevy jsou tak zajímavé, že chceme, aby byly viditelné jen pro členy a aby tu byla jistá exkluzivita,“ uvádí Vassili le Moigne, spolumajitel soukromého nakupovacího klubu BigBrands.cz.

Server BigBrands.cz tak připomíná českou mutaci celosvětově známého webu Gilt.com. Luxusní značky tak získávají větší oblibu například výprodejem na speciálních internetových serverech. Zahraniční firmy totiž věří, že lidé budou na podobných webech výhledově utrácet víc. Značkové modely z často starších kolekcí tu bývají k dostání až se 75procentní slevou.

Češky podléhají kouzlu kreativních výrobců

Ojedinělý prostor pro designéry a umělce pak představuje internetové tržiště, které nabízí pouze výrobky ručně dělané nebo nesoucí znaky kreativní činnosti. O jeho oblibě vypovídá obrat webu: v roce 2008 devět milionů, letos až 100 milionů. Podařilo se mu tak sjednotit roztříštěnou scénu alternativní módy a užitého designu.

„Platforma je vytvořená tak, aby se každý zaregistrovaný uživatel mohl do systému připojit - prodávat nebo nabízet své zboží. Není to jeden e-shop, kde by se nabízelo zboží jediného tvůrce, ale tvůrců jsou tam tisíce… Přes náš systém prodáme měsíčně zhruba 70 tisíc výrobků, to jsou zhruba dvě položky za jednu minutu,“ objasnil princip internetového tržiště fler.cz jeho provozovatel Jiří Kubeš.

„Pro většinu prodávajících je fler určitě přivýdělkem, řada z nich, kteří se tomu věnují intenzivně, rozhodně mohou podnikat na plný úvazek. Ty výdělky, já nevím přesně, ale určitě se pohybují v rámci průměrného platu v Česku,“ dodává Kubeš.

Proměnou procházejí i aukční servery, u kterých se paradoxně přisazování peněz na dražený výrobek dostává do pozadí. „Aukce jsou pořád populární, ale mezi mladou generací převažuje prodej v aktuálním čase. Jednoduše chtějí mít to, co si vyhlídnou, hned a nechtějí čekat, než aukce skončí,“ říká Pavlína Zábojníková, regionální ředitelka aukčního serveru aukro.cz.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Rusko má kvůli sankcím problém s odbytem ropy

Rusko má po zpřísnění západních sankcí problém s odbytem ropy, píše agentura Reuters s odkazem na údaje od společností LSEG a OilX. Dva naložené tankery s přibližně 1,5 milionu barelů ruské ropy Ural zůstávají kotvit na obou koncích Suezského průplavu již déle než týden.
před 21 hhodinami

Ve sněmovně už je novela, která má zastavit růst sociálních odvodů živnostníků

Skupina poslanců nastupující koalice ANO, SPD a Motoristů předložila dolní komoře novelu, jež zastavuje růst sociálních odvodů živnostníků. Příští rok se nemají podle předlohy zvýšit, jak to předpokládá konsolidační balíček vlády v demisi Petra Fialy (ODS), ale zůstat na letošní úrovni. Živnostníci by měli podle aktuálního vyjádření místopředsedkyně ANO Aleny Schillerové ušetřit nejméně 8580 korun ročně.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Akcionáři Tesly schválili plán odměn pro Muska až za 878 miliard dolarů

Akcionáři společnosti Tesla schválili balík akcií pro zakladatele a šéfa firmy Elona Muska, který by mu mohl během příštích deseti let vynést až 878 miliard dolarů (18,5 bilionu korun). Už nyní nejbohatší muž planety by se tak mohl stát prvním dolarovým bilionářem v historii.
včera v 00:41

Ložisko u Zlatých Hor podle průzkumu skrývá skoro jedenáct tun zlata

Ložisko v okolí Zlatých Hor na Jesenicku podle výsledků nového průzkumu, který zveřejnil státní podnik Diamo, skrývá zásoby skoro 11 tun zlata, pětinásobek původních propočtů. Hodnota naleziště činí bezmála 30 miliard korun, vytěžit ale kvůli rentabilitě dobývání půjde pouze část. Celkem se pod českým územím podle údajů České geologické služby nachází více než 77 tun ekonomicky dostupných zásob zlata.
6. 11. 2025

ČNB po kritice otočila, bankovky s Michlem nebudou

Guvernér České národní banky (ČNB) Aleš Michl rozhodl, že na speciální pětitisícikorunové bankovce ke 100. výročí založení Národní banky Československé nebude jeho podobizna. Michl to řekl po zasedání Bankovní rady. Nápad, který kritizovala řada expertů, podle něj vznikl v sekci peněžní a platebního styku centrální banky.
6. 11. 2025Aktualizováno6. 11. 2025

Ministerstvo zlepšilo prognózu vývoje hospodářství, centrální banka ji zhoršila

Ministerstvo financí zlepšilo ve čtvrtek odhad letošního hospodářského růstu. Hrubý domácí produkt (HDP) se podle něj letos zvýší o 2,4 procenta, v srpnu ještě čekalo růst 2,1 procenta. Inflace by letos měla být průměrně 2,4 procenta, vyplývá z představené makroekonomické prognózy. S odlišným názorem přišla Česká národní banka, která ve své prognóze pro letošek nyní očekává růst o 2,3 procenta, zatímco v srpnu odhadovala 2,6 procenta.
6. 11. 2025Aktualizováno6. 11. 2025

Podvodníci rozšiřují triky, jak vylákat peníze od klientů bank

Půl druhé miliardy korun vylákali podvodníci od začátku roku od klientů bank, každý přišel v průměru skoro o 22 tisíc. Ať už se nechali lapit na falešný e-mail, SMS, nebo video slibující nebývale výhodnou investici. Všeho podle bankovní asociace přibývá. Častým scénářem je také falešný kurýr přebírající v hotovosti peníze od obětí podvodu. Lidé podle odborníků navíc často podceňují zabezpečení svého účtu nebo sociálních sítí. Používají slabá hesla, která ani pravidelně nemění. I to může hackerům usnadnit práci. Více než desetina Čechů se rovněž domnívá, že pro podvodníky nejsou dostatečně zajímaví a že tak sami nemohou přijít o peníze. Právě to ale banky na příkladech vyvracejí.
6. 11. 2025

Členské státy EU se shodly na nových klimatických cílech

Členské státy EU se oficiálně dohodly na novém klimatickém cíli Evropské unie pro rok 2040. Cílem je stále snížení emisí o 90 procent do roku 2040 oproti roku 1990, jak navrhovala Evropská komise, nicméně některé státy včetně Česka si vyjednaly určité ústupky. Česko v souladu se svou dlouhodobou pozicí hlasovalo proti. Pro přijetí návrhu však stačila kvalifikovaná většina. Analytici varují, že stanovení nového klimatického cíle pro rok 2040 je upevněním Green Dealu.
5. 11. 2025Aktualizováno5. 11. 2025
Načítání...