Skupina Toyota Motor loni opět předstihla německý koncern Volkswagen a třetí rok za sebou zůstala největším prodejcem aut na světě. Informovala o tom sama japonská automobilka, které se podařilo snížit dopad nedostatku čipů.
Toyota byla i loni největším prodejcem aut na světě. Na předcovidová čísla nedosáhla
Výsledky zahrnují i vozy automobilek Daihatsu Motor a Hino Motors, které patří do skupiny Toyota. Celosvětový prodej skupiny byl loni díky silné poptávce v Asii na stejné úrovni jako v předchozím roce. Toyota v roce 2022 prodala přibližně 10,48 milionu vozů, což znamená meziroční pokles o 0,1 procenta.
Japonský výrobce vozů také uvedl, že jeho celosvětová produkce vzrostla o 5,3 procenta na 10,61 milionu aut. Posílené výrobní kapacity v Severní Americe a Asii firmě pomohly omezit nepříznivý dopad pandemie covidu-19 a nedostatku dílů.
Třebaže celosvětový prodej automobilů Toyota poprvé po dvou letech poklesl, objemem daleko předstihl konkurenční Volkswagen. Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu loni v důsledku narušení dodavatelského řetězce klesl o sedm procent na 8,26 milionu vozů.
„Naším cílem není stát se špičkou v objemu prodeje. Naším cílem zůstává být společností, která se ve všech regionech těší důvěře,“ uvedla automobilka. Rekordního objemu produkce Toyota dosáhla v roce 2019, tedy před pandemií, kdy vyrobila 10,74 milionu vozů.
Výrobu ovlivnil nedostatek polovodičů
V případě samotné Toyoty se domácí výroba propadla o 7,7 procenta na 2,66 milionu kusů, což je nejnižší úroveň od roku 1976. Výrazně ji ovlivnil nedostatek dílů, protože mnoho modelů automobilů vyráběných v Japonsku je vybaveno pokročilými funkcemi a závisí na polovodičích. Domácí prodej se propadl o 12,7 procenta na 1,29 milionu aut.
Produkce samotné Toyoty v zahraničí vzrostla o 11,7 procenta na rekordních 6,38 milionu. Prodeje mimo Japonsko vzrostly díky silné poptávce v Asii o 1,7 procenta na rekordních 8,28 milionu.
Minulý čtvrtek automobilka oznámila, že její generální ředitel a prezident Akio Tojoda (66) k 1. dubnu odstoupí z funkce a stane se předsedou správní rady. Na jeho místo přijde Kodži Sató (53), který má ve firmě na starosti budování značky.