Škodě Auto se loni propadl provozní zisk, celému koncernu Volkswagen stoupl

Provozní zisk automobilky Škoda Auto v loňském roce klesl o 42 procent na 628 milionů eur (téměř patnáct miliard korun). Tržby se ale zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur (499 miliard korun). Koncernu Volkswagen, pod který firma patří, vzrostl čistý zisk na 15,8 miliardy eur (375,3 miliardy korun), to je v meziročním srovnání nárůst 2,6 procenta. Tržby koncernu vzrostly o 11,6 procenta na více než 279 miliard eur (6,6 bilionu korun).

Zisk před úroky a zdaněním, který je důležitým ukazatelem úspěšnosti Volkswagenu, meziročně stoupl o 12,5 procenta na 22,5 miliardy eur (534,7 miliardy korun). Tento výsledek označil koncern jako robustní a konstatoval, že k nárůstu zisku ve všech skupinách značek přispěl především lepší mix ve skupinách značek Premium a Sport, což jsou prémiové a luxusní vozy, a silnější pozice skupiny značek Volume.

„Skupina značek Volume i přes mírný pokles na 4,1 milionu dodávek v roce 2022 zaznamenala nárůst provozního zisku před započtením zvláštních položek na čtyři miliardy eur (95 miliard korun),“ informoval koncern. V roce 2021 činil tento zisk před zdaněním a úroky 3,5 miliardy eur (83,2 miliardy korun).

Součástí skupiny Volume, tedy značek určených pro masový trh, jsou mimo jiné VW, Seat či Škoda.

Škoda Auto již dříve oznámila, že loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů, což bylo meziročně o 16,7 procenta méně. Mohly za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích.

Škoda celosvětově zaměstnává 45 tisíc lidí. V současnosti nabízí zákazníkům více než deset modelových řad: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq. Automobilka působí na více než stovce trhů.

V únoru 2022 rozhodlo představenstvo koncernu o zastavení výroby v Rusku i vývozu do Ruska na dobu neurčitou kvůli ruskému útoku na Ukrajinu. Toto rozhodnutí se týká obou ruských závodů v Nižním Novgorodu a Kaluze. Předloni bylo Rusko pro Škodu Auto druhým největším trhem.