Praha - Konsolidovaný zisk automobilky Škoda Auto se loni zvýšil o 82 procent na 16,1 miliardy korun. Tržby stouply o 15 procent na 252,6 miliardy korun. Firma to oznámila na dnešní tiskové konferenci. Celosvětový tržní podíl dosáhl 1,4 procenta. Nejprodávanějším modelem je stále Octavia, druhé místo patří Fabii, Yety zaznamenal největší růst prodeje. Investice do výroby za minulý rok narostly o 41 procent. Za úspěchem stojí chytlavé modelové řady a úspěch koncernu Volkswagen.
Škoda Auto má za sebou další úspěšný rok
Dobrý výsledek předpovídal loňský rekordní prodej 879 200 aut, což představuje meziroční nárůst o 15 procent. Firma loni vytvořila 1 850 nových pracovních míst a zaměstnávala celkem 26 565 lidí po celém světě.
Winfried Vahland, předseda představenstva Škody Auto:
„Obchodní prostředí v poslední době trochu ochladlo, zvláště na některých evropských trzích. Přesto je celkový obraz stále pozitivní a s ohledem na nadcházející roky jsme jako vždy mírně optimističtí.“ Zároveň zopakoval cíl firmy prodávat v roce 2018 kolem 1,5 milionu aut.
Kde se jak prodávalo
- Nejvíce loni firma rostla v Rusku, kde zvýšila prodej o 63 procent na 74 000 vozů.
- V Indii firma zvýšila prodej o polovinu na 30 000 vozů.
- Více než pětinového růstu dosáhla v Číně a východní Evropě. V Číně prodala 220 000 aut a ve východní Evropě 34 300 vozů.
- V západní Evropě firma zvýšila prodej o devět procent na 362 000 aut a ve střední Evropě rostla o dvě procenta na 123 200 vozů.
Nejprodávanější Octavia, velký skok zaznamenal i Yety
Njeprodávanější je Octavia, kterou si loni pořídilo 390 000 zákazníků, tedy o 11 procent více než v roce 2010. Druhé místo v prodeji zaujímá Fabia s růstem o 16,5 procenta na 266 800 vozů. Vlajkovou loď Superb si loni koupilo 117 000 zájemců, což znamená růst o 18 procent. Největší nárůst zaznamenal Yeti, kterému vzrostl prodej o třetinu na 70 000 aut, Roomster rostl o 11 procent na 36 000 prodaných aut.
V Indii se na konci loňského roku objevila lokální verze kompaktního vozu Rapid, který vychází z konceptu MissionL. Tu evropskou, která se má spolu se Seatem Toledo vyrábět v Mladé Boleslavi, firma představí v září na pařížském autosalonu. Jméno auta oznámí příští měsíc na autosalonu v Pekingu.¨
V čem tkví úspěch Škody
„Úspěch německých automobilek v loňském roce, dobrá strategie, výkonnost a modelové řady, které se trefily do poptávky v době krize,“ říká Erich Handl, šéfredaktor Automakers.cz
Investice do výroby loni narostly o 41 procent
Do budoucích produktů a výroby investovala Škoda Auto v loňském roce 14,15
miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 41 procent. „Tyto finanční zdroje jsme použili jak k přípravě výroby nových modelů, tak k rozšíření výrobní kapacity našich závodů a jejich inovaci, a to především zde v České republice,“ uvedl předseda představenstva Winfried Vahland.
Automobilka investovala i do Servisního školicího zařízení v Kosmonosích a schválila rozšíření centra technického vývoje v Česaně, kde působí dva tisíce zaměstnanců, kteří se zabývají vývojem budoucích modelů.
Firma se podle Vahlanda dále zaměřila na růst ve východní Evropě a Asii. Ruský závod v Nižném Novgorodě na konci letošního roku přejde na kompletní výrobu modelu Yeti. Tentýž vůz bude od roku 2013 produkovat také závod v čínské Šanghaji.