Silničářům chybějí peníze na údržbu silnic

Pardubice - Na údržbu krajských silnic nejspíš bude kvůli daňovým výpadkům příští rok o 20 až 50 procent méně peněz. Silničáři budou možná muset i propouštět. Nižší rozpočty se také mohou projevit na rychlosti nebo kvalitě údržby. Po jednání Sdružení organizací správy a údržby silnic ČR to řekl ředitel pardubických silničářů Miroslav Němec. Výpadky peněz mohou být v různých krajích rozdílné. Šéf silničářů v Jihomoravském kraji Jan Zouhar prozatím odhaduje propad zhruba o 15 procent. Letos kraj vydává na silnice 700 milionů korun, příští rok by mohl být rozpočet o 100 milionů korun nižší. Krajské úřady většinou omezily prostředky na údržbu silnic a opravují se pouze nejnutnější úseky.

„V současné době se ta krize promítá dost drasticky, musí se celá řada akcí odsouvat, to se promítá do povrchu vozovek. Bezpečnost to neohrožuje, ale snižuje to komfort. Řidiči nechtějí jezdit po hrbolatých silnicích,“ řekl Zouhar. Silničáři i jednotlivé kraje věří, že část propadu financování údržby silnic se podaří pokrýt z evropských peněz.

Podle Němce budou muset cestáři výrazně snižovat veškeré náklady. Lze proto očekávat snižování počtu zaměstnanců, avšak velmi nepatrné. Odboráři upozorňují, že počet pracovníků je už nyní na nejnutnějším minimu. V minulosti se výrazně snižovaly stavy lidí a silničáři si řadu činností platí externě. „Možná že dojde k nějakému úbytku, ale ten bude procentuálně velmi nízký,“ říká šéf odboru pracovníků v dopravě Jan Rejský.

2 minuty
Reportáž Erika Knajfla
Zdroj: ČT24

Jen na údržbu 6800 kilometrů silnic první třídy a 1000 kilometrů dálnic letos Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo náklady zhruba 1,2 miliardy korun. Podle Němce se peníze na hlavní tahy nejspíš krátit nebudou. Ohroženy jsou peníze na silnice druhé a třetí třídy. Pokles rozpočtu až na polovinu považují v některých regionech za katastrofický scénář. „Víme, že ta kvalita některých silnic je naprosto nedostačující, ale aby se ještě zhoršila, to si vůbec neumíme představit,“ říká ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Pavel Šustr.

  • Údržba silnic autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1077/107681.jpg
  • Válcování vozovky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1077/107682.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...