Praha - Prodeje vozů prémiových značek rostou a jsou dokonce vyšší než před ekonomickou krizí, jak ukazují čísla Svazu dovozců automobilů. Oproti loňskému roku se za letošní první čtvrtletí poptávka zvýšila v průměru téměř o desetinu, proti začátku roku 2007 pak až o dvě pětiny.
Prémiová auta táhnou více než před krizí
Čísla táhnou nahoru především masovější značky jako třeba Audi, BMW a Mercedes, které se často objevují jako manažerské vozy ve firemních vozových parcích. Podle časopisu Flotila je například vlajková loď Audi A8 nejrozšířenějším ředitelským vozem mezi stovkou největších tuzemských firem. Základní cena tohoto automobilu začíná těsně pod hranicí dvou milionů.
V letošním roce zaznamenal segment luxusních vozů proti rekordnímu loňskému roku pokles o třetinu na 81 prodaných aut. „Rekordní prodeje v prvním čtvrtletí 2011 byly zřejmě důsledkem optimismu ze začátku loňského roku, kdy se realizovaly i odložené nákupy z předchozích krizových let. Nákup luxusního vozu je typická investice, kterou firma i fyzická osoba může o rok i více odložit. Domnívám se, že ve chvíli důvěry ve stabilní ekonomický růst lze v ČR očekávat další růst tohoto segmentu,“ přiblížil Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.
Zajímavé bude podle Malého sledovat, jestli se automobilky poučily a dokáží pružně reagovat na rychlý nárůst poptávky, či zda se zopakuje situace, kdy se na některé prémiové modely čeká i několik měsíců.
Prodej Ferrari se zdvojnásobil, Porsche se dostalo na trojnásobek
Proti roku 2007 se letos zvýšil prodej Ferrari na dvojnásobek a trojnásobný nárůst si připsalo Porsche. Naopak Lexus prodává zhruba stejně jako před krizí a Jaguaru se dokonce prodej propadl o třetinu.
„Skladba zákazníků zůstává v podstatě stejná. Vozy si u nás kupují úspěšní lidé, kteří mají zálibu ve sportovních vozech. V současné chvíli zaznamenáváme největší zájem o nový model Porsche 911 včetně verze cabriolet a novinku letošního roku Porsche Boxster,“ přiblížila Veronika Olláryová z tuzemského zastoupení Porsche. Dlouhodobě nejprodávanějším modelem je cayenne diesel, jehož cena startuje na 1,6 milionu.
Vůz rolls-royce, synonymum pro kategorii nejluxusnějších aut, si letos zatím pořídil jeden zájemce. Loni s britskou ikonou v německých rukou odjeli za celý rok čtyři majitelé. V krizových letech 2009 a 2010 se přitom značce v tuzemsku nebývale dařilo, když ročně prodala osm, respektive 12 vozů.
Spolu se sportovními auty tvoří luxusní vozy jen necelé jedno procento tuzemského trhu s novými osobními automobily. Od ledna do března prodej osobních aut stoupl o čtyři procenta na 43 529 vozů.
Slováci si za luxus zřejmě připlatí
Naopak na Slovensku by mohl prodej luxusních aut zažít útlum nebo alespoň bude znamenat vyšší náklady spojené s nákupem nového vozu. Důvodem je plánované zavedení zvláštní registrační daně na auta, kterou chystá nastupující slovenská vláda. Konečná podoba nové daně má záviset na výkonu motoru nebo množství emisí.
Luxusní vozy způsobují neklidné spaní i italským řidičům, zejména těm, kteří řádně neplatí daně. Podle italské finanční policie totiž třetina majitelů vozidel ferrari přiznává roční výdělek mezi 22 a 50 tisíci eur. Ferrari v nejprostší výbavě však majiteli vytáhne z kapsy 300 tisíc eur. Italským úřadům tak došla trpělivost a na pozoru by se měli mít řidiči, kterým v garáži nebo před domem stojí ferrari nebo třeba lamborghini.