Pražští radní: Od dubna bude Opencard sloužit Pražanům lépe

Praha – Pražští radní dnes schválili další rozvoj projektu Opencard. Nechají založit dceřinou akciovou společnost Dopravního podniku, která bude kartu spravovat. Většinovým vlastníkem firmy bude Praha a do nové společnosti hledá ještě strategického partnera mezi bankami. Už od dubna pak budou přes kartu platit slevy do městských organizací, jako jsou zoologická, botanická zahrada, galerie nebo městská divadla. Sleva na vstupy bude mezi 5 a 10 procenty.

Projekt Opencard už vyšel na 800 milionů korun

Plán rozvoje projektu Opencard počítá s převedením kuponů na městskou hromadnou dopravu na kartu a se zavedením nových funkcí karty, jako je možnost přerušit platnost ročního kuponu až na dva měsíce. „Mohou tak ušetřit až 17 procent z ceny ročního kuponu,“ uvedl náměstek primátora Milan Richter. Příprava na vstup banky do projektu by měla Prahu stát zhruba 45 milionů korun.

Město chce ještě letos převést dětské, juniorské, seniorské a zbývající dospělé kupony na MHD na Opencard. Ostatní kupony budou převedeny příští rok, klasická papírová tramvajenka tak asi zanikne. Žadatelé o kartu budou moci také požádat o vydání Opencard přes internet. Už dříve avizovaná funkce mikropeněženky, která by umožňovala kartou také platit, bude ale zavedena až po vstupu bankovního partnera.

Praha bude mít v nové společnosti většinu

Praha si plánuje ponechat v nové společnosti, která vznikne zřejmě v září letošního roku, většinový podíl. Partner projektu by si podíl ve společnosti koupil. O to, kolik by za svůj vstup mohl zaplatit, se bude soutěžit. „Je nutné dostat projekt mimo strukturu Prahy,“ poznamenal náměstek s tím, že podobně fungují i některé zahraniční projekty. Zástupci však na věc nemají jednotný názor. Někteří se obávají, že by data o chování uživatelů Opencard mohla být prodávána pro marketingové a komerční účely. Město si ale chce nejprve nechat ohodnotit cenu projektu při současném počtu uživatelů.

Kritizovaný pražský systém Opencard už zkoumaly tři prověrky. První vyčíslila dosavadní náklady na 888 milionů korun, příjmy byly ale nulové. Auditoři také poukázali na řadu chyb při řízení projektu nebo na nevýhodné smlouvy, které město uzavřelo s firmou Haguess. Některé závěry se ale liší, jeden posudek se domnívá, že Praha porušila zákon o veřejných zakázkách, druhý toto tvrzení vyvrací. Praha se proto pokouší projekt zachránit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 45 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...