Meziroční pokles tržeb v maloobchodě v září zrychlil na čtyři procenta ze srpnových 2,8 procenta. Tržby obchodníků klesají sedmnáctý měsíc za sebou. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně klesly tržby obchodníkům v září o 0,4 procenta. Obzvlášť citelný byl meziroční zářijový pokles tržeb v prodejnách s oblečením nebo s výrobky pro domácnost.
Pokles tržeb maloobchodníků v září zrychlil na čtyři procenta
Tempo meziročního poklesu se v září proti předchozímu měsíci prohloubilo v důsledku snížení prodeje nepotravinářského zboží a potravin. Naopak růst tržeb si nadále udržel prodej pohonných hmot, uvedli statistici. Tržby za nepotravinářské zboží klesly meziročně o 5,9 procenta a za potraviny o 4,1 procenta. Za pohonné hmoty vzrostly o 4,5 procenta.
Tržby ve specializovaných prodejnách s oblečením a obuví v září meziročně klesly o 16,1 procenta. Prodejci výrobků pro domácnost zaznamenali pokles tržeb o desetinu a v obchodech s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci nechali zákazníci o 8,4 procenta méně peněz než loni. Pokles o 6,1 procenta zaznamenali obchodníci s počítačovým a komunikačním zařízením, zatímco lékárny utržily o tři procenta méně. Naopak rostly tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, a to meziročně o 12,8 procenta.
Internetovým a zásilkovým obchodům klesly tržby v porovnání s loňským zářím o osm desetin procenta. Tržby z prodeje potravin v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se meziročně snížily o 4,2 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o necelá dvě procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 1,5 procenta.
- Maloobchodní tržby ukazují, jak se daří prodeji zboží ve všech typech prodejen zaměřených na koncového spotřebitele. Jedná se o prodeje jak v kamenných prodejnách, tak stáncích či po internetu. V tom nejhrubším základě se dělí na prodeje potravin, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Sledování maloobchodních tržeb napovídá, jak se mění ochota domácností utrácet. Pokud maloobchodní tržby rostou, zejména u zboží, které je takzvaně zbytné povahy (jeho pořízení není bezprostředně nutné), naznačuje to, že se zvyšuje ochota lidí utrácet. To předznamenává, že ekonomice se relativně daří.
- Zdroj: ČBA
Více za opravy a prodej aut
Ve srovnání se srpnem se v září tržby v maloobchodě v Česku snížily o 0,4 procenta. Za nepotravinářské zboží utratili zákazníci o 0,8 procenta méně a tržby za potraviny klesly o půl procenta. Naopak majitelé benzinových pump v září utržili za pohonné hmoty o 1,5 procenta více peněz než v srpnu.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v září meziročně stouply o 2,7 procenta, zatímco meziměsíčně o 1,7 procenta klesly. Za opravy aut nechali motoristé v servisech o 3,1 procenta více peněz než loni v září. Tržby z prodeje vozidel, včetně náhradních dílů, meziročně stouply o 2,6 procenta.
Analytici: Do poklesu se promítají obavy z vývoje ekonomiky
„V situaci, kdy nevíte, kolik zaplatíte za bydlení a energie, zatímco vám klesá reálná mzda, se obvykle nakupuje jen to nejnutnější,“ konstatoval hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Obrat ve vývoji maloobchodních tržeb očekává v následujícím roce. „Nebude to nejspíš žádný boom, ale jen postupný návrat, který ovšem bude do značné míry závislý na tom, jakými cenami své zákazníky obchody překvapí na přelomu roku,“ doplnil.
Hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler upozornil na to, že v reálném vyjádření obchodníci v září utržili o šest procent méně než v roce 2019 před koronavirovou pandemií. „Zářijové maloobchodní tržby zaostaly za očekáváním a potvrzují, že nastartování spotřeby domácností vázne i přes odeznívající inflační tlaky,“ dodal. Trh podle něj v září počítal se slabším poklesem maloobchodních tržeb o 3,2 procenta.
Na tržbách obchodníků se negativně podepisuje také fakt, že za levnějším zbožím Češi jezdí do Polska či Německa, shodli se hlavní ekonomové společnosti BHS Štěpán Křeček a Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Češi letos v rámci přeshraničních nákupů utratí v cizině zhruba šedesát miliard korun, vyjdeme-li z jarního šetření Asociace malých a střeních podnikatelů a živnostníků,“ řekl Kovanda.
Křeček poukázal také na meziroční propad tržeb prodejen s obuví a oděvy, který činil 16,1 procenta. Způsoben byl podle něj tím, že obchodníci v neobvykle teplém září nabízeli již zimní kolekce. Počasí stálo také za naopak vyššími tržbami prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky o 12,8 procenta, míní Křeček. „V tomto případě mohlo nezvykle teplé počasí ovlivnit chování zákazníků, protože při vyšších teplotách lidé spotřebovávají více drogistického zboží,“ dodal.
Meziročně maloobchodní tržby podle ekonoma společnosti Deloitte Filipa Pastuchy stoupnou poté, co se zvýší reálné příjmy domácností. Za celý letošní rok očekává tržby meziročně nižší o 3,6 procenta.