Obchod mezi Indií a Českou republikou roste

Praha - Indie je jedna z nejdynamičtějších ekonomik světa. Láká tuzemské podnikatele a obchody kvetou. Loni si Indie a Česká republika vyměnily zboží a služby za 13 miliard korun. Indie má víc než miliardu obyvatel a do dvaceti let by se měla stát třetí nejvýkonnější ekonomikou světa.

Vědí to i české firmy, které v Indii zakládají své pobočky. Jitka Gallusová, manažerka firmy Tedom říká: „Cítíme zde veliký potenciál a bereme to jako ohromnou výzvu pro možnost další produkce.“

České firmy mají nejvíc šancí v oborech jako strojírenství, energetika nebo infrastruktura. Právě tato odvětví považuje indická vláda za klíčová a snaží se do nich přilákat investory. „Stále více Čechů hledá Indii jako partnera pro spolupráci, buď v investicích v Indii, nebo přenášením výroby, aby byli konkurenční na globální ekonomice,“ tvrdí náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Už počátkem minulého století se do Indie dovážely české obráběcí stroje nebo Baťovy boty. Taky dnes je Česká republika spojována v Indii s tradičními značkami. Podle indického velvyslance v ČR Raghavana chce hodně českých firem podnikat právě v Indii. „Mezi prvními byla například Škoda Auto, Tatra, Škoda Power, ale jsou zde i další firmy, které se zabývají přepravou,“ dodává.

Rychle roste taky vzájemný obchod mezi Indií a Českem – hlavně během posledních čtyř let. Dnes si obě země vymění zboží a služby téměř za 650 milionů dolarů. Ve srovnání s předním asijským gigantem Čínou je to ale stále jen desetina.

Indie se, stejně jako Česko, pustila do reforem až počátkem 90. let. Do té doby měl vše pod kontrolou stát a vláda bránila vstupu zahraničních investorů. Dnes je vše jinak, i když některé překážky dosud nezmizely. „Je to trh, který je složitý z hlediska administrativy, vysoké celní bariéry, obtížné jednání s místními úřady,“ vysvětluje Martin Tlapa. Podle Jany Švábenské z Komerční banky chybí Indii flexibilita, kvůli přemíře byrokracie je potřeba počítat s tím, že některé platby mohou přijít později, než klienti očekávají.

Ještě donedávna považoval Západ za hlavního partnera Čínu, teď se na světovém trhu stále více objevují výrobky se značkou Made in India.

Vydáno pod