Odvážným tahem zachránil dvě automobilky před bankrotem a vytvořil z nich jednu, která je nyní sedmá největší na světě. Po 14 letech práce ve Fiatu (nyní Fiat Chrysler) Sergio Marchionne (66) předčasně, ze zdravotních důvodů, opustil ředitelský post. Nejen investoři jsou nyní zvědavi, kam bude koncern FCA směřovat pod novým šéfem. Tím se v sobotu stal Mike Manley (54).
Nečekané střídání u Fiat Chrysleru. Úspěšného šéfa Marchionneho nahradil Manley z Jeepu
Marchionne se narodil v Itálii a vyrůstal v Kanadě. Než se stal v roce 2004 šéfem italského Fiatu, získal pověst finančního génia, píše server televize NBC. To se mu hodilo o pět let později, kdy Velká recese (finanční a později i hospodářská krize) celosvětově zasáhla automobilový průmysl. Navíc dvě automobilky z velké americké trojky, General Motors a Chrysler zkrachovaly. Právě Marchionne podporoval odvážný tah, aby se spojily Fiat a Chrysler ( i s finanční výpomocí americké vlády). Vznikla tak firma Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
„Jeho dědictvím je spojení dvou společností, z nichž vytvořil relativně solidního, relativně silného globálního producenta,“ řekl pro NBC analytik Joe Phillippi z AutoTrends Consulting. Zmínil i to, že šéf po spojení umožnil rozvoj americkým značkám Jeep a Ram.
K tomu NBC doplnila, že Jeep se posunul z převážně americké značky na globální. Ram se pak nadále zaměřuje na americký trh, ale se svými užitkovými vozy úspěšně soupeří s většími značkami jakými jsou Ford či Chevrolet a významně se podílí na příjmech koncernu.
Agentura Reuters připomněla, že Marchionne je všeobecně oceňován za záchranu Fiatu i Chrysleru i za to, že se zaměřil na zlepšení stavu financí FCA a smazání jejího dluhu. „Byl dárkem investorům, protože během 14 let jeho mazaných obchodů vzrostla hodnota Fiatu jedenáckrát,“ napsal Reuters. Dodal, že odvrácenou stranou byly opakovaně zpožďované investice a spouštění nových produktů.
Marchionne již dříve načasoval svůj odchod do důchodu na duben 2019. Realita byla rychlejší. Zhruba před třemi týdny podstoupil operaci ramene. Po zákroku se však údajně objevily závažné komplikace a jeho zdravotní stav se zhoršil natolik, že koncern musel urychleně rozhodnout o novém šéfovi.
Nový směr: SUV a elektromobily
V čele koncernu FCA tak stanul ředitel úspěšné divize Jeep Mike Manley. Ten nyní stojí před úkolem realizovat plán svého předchůdce, a to zvýšit výrobu sportovně-užitkových automobilů (SUV) a dostihnout konkurenci v oblasti elektromobilů. Větší výroba SUV a investice do aut na elektrický a hybridní pohon má firmě do roku 2022 pomoci zdvojnásobit provozní zisk.
Manley nastoupil do automobilky Jeep v roce 2009, od roku 2015 stojí v čele další divize koncernu FCA, automobilky Ram, která vyrábí užitkové vozy. Obě značky jsou velmi úspěšné. Očekává se, že automobilka Jeep letos FCA zajistí zhruba 70 procent zisku, uvedla agentura ČTK.
Obchodování začalo v pondělí na milánské burze poklesem akcií. Po hodině a půl od zahájení však nabraly sílu a začaly stoupat nad otevírací hodnotu.
Pokles akcií může být v příštích dvanácti měsících mírný, dlouhodobě však porostou obavy, řekl pro Reuters analytik Max Warburton z Bernsteinu. Poukázal na to, že Marchionne vedl FCA příkazy, kontrolou a neustálými „protipožárními opatřeními“.