Maloobchodní tržby bez prodejů aut se v únoru meziročně snížily o tři procenta. Pokles zaznamenaly všechny typy kamenných obchodů, které byly výrazně ovlivněny protiepidemickými opatřeními. Většina prodejen nepotravinářského zboží nemohla prodávat vůbec nebo v omezené míře. Podobně jako v posledních měsících rostl ale prodej přes internet. E-shopy zaznamenaly meziročně téměř o 42 procent vyšší tržby. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Výsledky maloobchodu podle analytiků přes pokles pozitivně překvapily.
Maloobchodní tržby v únoru klesly o tři procenta, rostly jen e-shopy
Loni v únoru ještě žádná omezení prodeje neplatila. „Naopak domácnosti se předzásobovaly některými druhy trvanlivých potravin a základních hygienických potřeb,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Obchodům s oděvy a obuví klesly letos v únoru ve srovnání s loňským rokem tržby o 69 procent, prodejci sportovních potřeb utržili o 36,5 procenta méně a prodejny s výrobky pro domácnost zaznamenaly pokles o 15,5 procenta.
Ve specializovaných prodejnách s potravinami byly tržby nižší o 12,3 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 2,6 procenta.
Většina obchodů v Česku se kvůli šíření koronaviru poprvé uzavřela loni od soboty 14. března. Koncem jara a v létě přišlo uvolnění, na podzim ovšem přišla další vlna šíření nákazy a s ní opětovné omezení. Většina obchodů musela znovu zavřít 22. října, přivítat zákazníky znovu mohly po šesti týdnech třetího prosince. Fungovat mohly všechny prodejny, ale s omezením počtu zákazníků v obchodě a dvoumetrovými rozestupy. Přísnější restrikce opět přišly 27. prosince.
Tuzemskému maloobchodu se v únoru vedlo podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče lépe, než se čekalo, přesto ale vedly uzavírky související s pandemií k dalšímu poklesu tržeb. „Spotřebitelé se v rámci nákupů vrhli na internetové a zásilkové obchody, kde letos v únoru vykázaly tržby nebývalý nárůst, přesto to ale nestačilo k vykompenzování poklesu tržeb v kamenných prodejnách,“ uvedl.
Přesun z tradičních obchodů, který trvá již řadu let, pandemie tak dále urychluje. „Ani po tolika letech boomu se přitom nedá říct, že by virtuální obchody dosáhly na hranice možností tuzemského trhu. Ať už jde o šíři sortimentu nebo o mapu pokrytí Česka. Proto i nadále zůstává perspektiva tohoto segmentu stále velmi příznivá, navzdory blížícímu se otevření tradičních obchodů. Je navíc otázkou, nakolik se zákazníci k nakupování v kamenných prodejnách dlouhodobě navrátí,“ konstatuje analytik ČSOB Petr Dufek.
Rovněž hlavní analytik ING Bank Jakub Seidler vyzdvihl, že z meziročního pohledu sice neočištěné tržby zaznamenaly propad o 5,8 procenta, což je hodnota příznivější, než očekával trh – pokles ve výši 7,8 procenta.
„Vezmeme-li v potaz pandemické restrikce letošního roku a skutečnost, že v únoru minulého roku byly prodeje ještě bez omezení a částečně se v nich projevilo již předzásobování potravinami, je letošní únorový pokles maloobchodu poměrně mírný a únorový výsledek maloobchodu lze hodnotit pozitivně,“ uvedl.
Pozitivně hodnotí také tržby u aut, které se meziročně propadly o 2,9 procenta, po očištění 1,5 procenta, což je také podle něho číslo nad očekávání příznivé, jelikož nové registrace automobilů v únoru dle Svazu dovozců automobilů poklesly meziročně o 15,5 procenta.
V březnu už by tržby mohly růst
V březnu ale lze podle Jáče už čekat návrat maloobchodních tržeb k meziročnímu růstu, neboť loňské jarní měsíce představují nízký základ pro meziroční srovnání s tím, jak bylo fungování maloobchodu omezeno v souvislosti s nástupem první vlny pandemie. „A nízká srovnávací základna loňského roku bude tlačit prodeje k meziročnímu růstu také v dubnu,“ uvedl.
Únorové výsledky maloobchodu podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta ukazují, že spotřebitelé i prodejci se na pandemickou situaci lépe adaptovali. Maloobchod v březnu by tak podle něj mohl skončit podobně jako v únoru, nepředpokládá, že se výrazně negativně projeví zákaz cestování mezi okresy. S ohledem na restrikce bude částečně ovlivněn i dubnový výsledek, doplnil.
Seidler pak v letošním roce předpokládá celkový růst maloobchodu o zhruba 3,5 procenta.
„Za celý rok čekáme mírný růst maloobchodních tržeb o 1,2 procenta, nicméně i přes únorové pozitivní překvapení na straně maloobchodu stále platí, že průběh pandemie v Česku v první polovině letošního roku spíše ukazuje na riziko horšího výsledku,“ uvedl ekonom Komerční banky Michal Brožka. „Od poloviny dubna uvidíme určité rozvolnění, ale s nejistým dopadem v dalších měsících, neboť ekonomika stále čeká na imunizaci obyvatelstva či efektivnější testování,“ dodal.
Návrat k běžnému režimu bude tak i podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura zřejmě velmi pomalý. „Obchodníci i spotřebitelé proto s nadějí vyhlížejí co nejrychlejší distribuci vakcíny. V probíhajícím lockdownu zůstává dle našeho odhadu zabrzděno zhruba dvanáct procent výkonu české ekonomiky,“ uvedl.