Praha – Už za deset let by mělo projít branami letiště v pražské Ruzyni ročně přes 21 milionů pasažérů. Počítá s tím vedení Letiště Praha. Ke zvýšení počtu pasažérů má pomoci hlavně nová ranvej, s jejímž zprovozněním se počítá na rok 2014. Loni Ruzyně odbavila 11,6 milionu pasažérů. Odhad budoucí kapacity je součástí dokumentace o vlivu nové ranveje na životní prostředí (EIA), kterou nyní posuzuje ministerstvo životního prostředí.
Letiště Praha v roce 2020: Nová dráha a 21 milionů cestujících
„Oblast střední Evropy je z hlediska letectví stále výrazně poddimenzována,“ řekl zástupce letiště Petr Hloušek. Podle něj tak počet pasažérů v Praze poroste rychleji než v západní Evropě, kde jsou lidé zvyklí využívat letadla častěji.
Nová ranvej by se měla v Ruzyni začít stavět v roce 2013, o rok později by dráha za devět miliard korun měla přijmout první letadla. To vše ale jen za předpokladu, že ministerstvo vydá pozitivní stanovisko k EIA, stát by se tak mělo zřejmě letos v létě. Letiště ve své dokumentaci počítá i s variantou, že dráha nebude. Kapacita nynějšího dráhového systému je údajně až 16,5 milionu cestujících.
Víc pasažérů = víc letadel
Rostoucí počet odbavených pasažérů do budoucna přinese i nárůst počtu vzletů a přistání, za pět let jich má být o třetinu více, celkem za rok 216 tisíc, za deset let pak 274 tisíc. S novou dráhou se zároveň rozšíří oblast, kde mohou být překročeny venkovní hlukové limity 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci. Současné hlukové pásmo je z roku 1996. Patří do něj devět obcí, například Horoměřice, Tuchoměřice, Kněževes, Dobrovíz nebo část Prahy 6. Nově by do něj mělo spadat 18 oblastí, třeba pražské části Suchdol a Lysolaje a dále Červený Újezd nebo Hostivice.
Zatímco některé obce budou do hlukového pásma zahrnuty automaticky, jiné si mohou vybrat. Patří k nim například Nebušice nebo Unhošť. Výhodou „členství“ v pásmu je povinnost letiště zajistit protihluková opatření, například okna, která by snížila hlučnost uvnitř domů a bytů na 40 decibelů ve dne a 30 decibelů v noci. Letiště přispívá také na další projekty, jako jsou dětská hřiště nebo budování kanalizace. Jak uvedl Hloušek, po zprovoznění dráhy letiště utlumí noční provoz z dnešních 48 pohybů na 40 pohybů.
Letiště si k nové dráze nechalo zpracovat průzkum veřejného mínění od agentury Factum Invenio. Podle šetření v dotčené oblasti s dráhou rozhodně souhlasí 13 procent obyvatelstva, spíše souhlasí dalších 35 procent. Zásadně proti je 23 procent občanů, dalších 21 se vyjádřilo „spíše proti“ dráze. Osm procent neví.