V Česku se loni zvýšily průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) u nových osobních vozů o 1,5 procenta na 138 gramů na kilometr. Za posledních deset let emise CO2 klesly jen o tři gramy na kilometr. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu.
Jako by se neoteplovalo. Emise nových osobních aut v Česku loni stouply
„Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 procenta, pokles podílu malých vozidel na 13,4 procenta, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi. Ty mají podíl dvě procenta trhu, což je ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.
Lídrem mezi 20 nejregistrovanějšími značkami v České republice v průměrných emisí CO2 byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Největší domácí značka Škoda Auto skončila na pátém místě se 130 g/km. Naopak nejvyšší průměrné emise měly značky Mercedes, Audi a nejhůře skončil se 183 g/km SsangYong.
Z 20 nejprodávanějších značek jich sedm emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Volvo, o 4,5 procenta. U této značky bylo téměř každé šesté nově registrované osobní vozidlo s externím dobíjením. Největší nárůst, o devět procent na 154 gramů, zaznamenala značka Cupra.
Český trh nových osobních vozů loni poklesl o sedm procent na 192 087 aut.