Hyundai musí zastavit část prací na stavbě nošovické továrny

Ostrava - Automobilka Hyundai musí zastavit některé práce na výstavbě své továrny v Nošovicích na Frýdeckomístecku. Stavební úřad ji k tomu vyzval, protože část infrastruktury v některých objektech buduje bez stavebního povolení. Za rok výstavby už přitom firma z různých důvodů dostala tři pokuty.

Hyundai musel přerušit výstavbu kanalizace, vodovodu, vysokého a nízkého napětí, venkovního osvětlení a slaboproudu. Na šesti objektech je totiž budoval v rozporu se schváleným projektem. Vedení firmy kroky stavebního úřadu znepokojeno není. Podle mluvčího společnosti Hyundai Petra Vaňka výzva na zastavení některých prací výstavbu celé továrny neovlivní.

Problémy s budováním inženýrských sítí souvisejí s třemi předchozími případy porušení stavebního povolení, za které byla automobilka v minulosti pokutována. Oproti schválené dokumentaci Hyundai změnil velikost výrobních hal. „Naše společnost předložila dokumentaci pro územní řízení a stavební povolení před rokem a půl, kdy se vycházelo z rozměrů výrobních linek našeho sesterského závodu KIA v Žilině. Mezitím, díky velkému pokroku v robotizaci, jsou výsledné linky, které instalujeme, kratší,“ vysvětluje Vaněk.

V souvislosti s posledním případem očekává firma pokutu. Proti třem předchozím rozhodnutím o pokutách se přitom odvolala. Nelíbí se jí především jejich výše při horní zákonné hranici. „Jsme přesvědčeni o tom, že rozsah porušení stavebního zákona není tak dramatický, aby byly pokuty uděleny v maximální výši. Jedná se o malé změny na našem pozemku, bez toho, abychom jakýmkoli způsobem zasáhli do vlastnických či jiných práv našich sousedů a bez jakéhokoli vlivu na životní prostředí,“ uvedl Vaněk.

Nošovická továrna bude prvním výrobním závodem automobilky Hyundai v Evropě. Z celkové hodnoty investice 1,1 miliardy eur zatím firma prostavěla 438 milionů. Dokončit se jí podařila výstavba všech výrobních hal a nyní do nich instaluje strojní zařízení.

Hyundai dnes oznámil, že chce stavbu urychlit tak, aby sériová výroba mohla začít už na přelomu ledna a února 2009. Ročně by z výrobních linek mělo sjíždět 200 tisíc vozů dvou modelových řad (i30, Tucson). Po přidání výroby třetího modelu v roce 2011 se kapacita automobilky zvýší na 300 tisíc aut ročně. Práci by v Nošovicích mělo najít 3 500 lidí. S jejich sháněním prý automobilka nemá problémy. „Přestože letos chceme nabrat 1 500 lidí, v databázi máme přihlášeno více než 5,5 tisíce uchazečů,“ dodává Vaněk. K 1. březnu zaměstnával Hyundai v Česku 788 lidí, z toho 760 Čechů.