Rüsselsheim - Restrukturalizační plán pro německou divizi Opel již má největší americká automobilka General Motors, vlastník německé automobilky, hotový. Doufá, že plán během dvou až tří týdnů schválí zástupci zaměstnanců. Restrukturalizace Opelu si podle GM vyžádá 3,3 miliardy eur (zhruba 86 miliard korun). GM usiluje o získání státní pomoci 2,7 miliardy eur od zemí, ve kterých má Opel továrny. Belgičtí odboráři však Opel podle agentury Reuters zažalovali kvůli plánu na uzavření tamní továrny.
GM dokončila plán pro Opel
„Nyní je ještě zapotřebí dosáhnout konečné dohody s odborovými svazy a závodními radami. Doufám, že se to stane během následujících dvou až tří týdnů,“ uvedl generální ředitel Opelu Nick Reilly. Upozornil rovněž, že Opel možná získá nižší státní podporu, než GM plánovala. „Možná, že od států nedostaneme celých 2,7 miliardy, ale očekávám, že obdržíme značnou částku,“ uvedl Reilly.
Opel propustí v Evropě 8 300 lidí
Již minulý týden Opel oznámil, že hodlá v Evropě zrušit 8 300 pracovních míst, z toho 4 000 v Německu. V belgických Antverpách uzavře firma továrnu zaměstnávající přes 2 300 lidí. Opel vyrábí automobily také například v Británii a Španělsku. V Evropě zaměstnává zhruba 50 000 lidí, z toho 25 000 v Německu.
Po zprávě o uzavření továrny v Antverpách zástupci zaměstnanců pozastavili jednání s vedením firmy o souhlasu se mzdovými úsporami ve výši 265 milionů eur (sedm miliard korun) ročně. „Kvůli Antverpám je v rozhovorech přestávka, příští pondělí však máme první schůzku,“ řekl Reilly.Podle belgických odborů je rozhodnutí uzavřít továrnu v Antverpách porušením dohody o plánované výrobě malých sportovně-užitkových automobilů (SUV). „Přesun (výroby) dohodnutých malých SUV modelů (do jiného závodu) je jediným důvodem plánovaného uzavření továrny v Antverpách. V této záležitosti existuje žaloba čekající na vyřízení, kterou podaly antverpské odbory,“ uvedla evropská závodní rada Opelu. Reilly nicméně zopakoval své přesvědčení, že GM nikdy nepodepsala právně závaznou dohodu o výrobě malých SUV v Antverpách: „Nebyl to závazek, byl to plán.“
Reilly tento měsíc nahradil ve vedení Opelu Hanse Demanta, který podnik řídil od roku 2004. Reilly již loni vystřídal v čele evropských aktivit GM Carla-Petera Forstera. Ten patřil mezi zastánce prodeje Opelu kanadskému výrobci automobilových součástek Magna. GM však nakonec od tohoto prodeje ustoupila a rozhodla se provést restrukturalizaci divize sama.