Fúze a akvizice letos pokulhávají

New York - Americké burzy mají za sebou nejlepší začátek roku za poslední léta, některé důležité signály zdraví akciových trhů ale chybí. Jedním z nich je zájem firem o nákupy konkurentů a spojení s nimi, tedy aktivita na trhu fúzí a akvizic. Těch bylo zatím od začátku roku o čtvrtinu méně než loni ve stejném období, jak vyplývá z údajů společnosti Ernst & Young.

Objem fúzí a akvizic klesá už čtvrtý kvartál v řadě. Velké firmy od obchodů odradily hlavně evropská dluhová krize a strach ze zpomalení světového hospodářství. Změnu zatím nepřinesl ani klid na akciových trzích, který na přelomu roku zajistila Evropská centrální banka. Instituce půjčila evropským bankám přes bilion eur. 

David Marek, hlavní ekonom Patria Finance

„Fúze a akvizice se připravují několik měsíců a teď se odráží to, jak negativní situace byla v ekonomice i na finančních trzích v posledním kvartálu loňského roku.“ 

„Než se vrátíme na předkrizové objemy z roku 2005 nebo 2007, bude to trvat velmi dlouho. Tehdy byla většina akvizic financována úvěrem, a to rozhodně není aktuální situace a ještě dlouho nebude,“ míní výkonný ředitel oddělení transakčního poradenství společnosti Ernst & Young Petr Kříž. 

8 minut
Fúze a akvizice
Zdroj: ČT24

Firmy mají stále problém dostat úvěr v bance. Akvizice si proto mohou dovolit hlavně společnosti s velkými zásobami hotovosti. To mezi čtvrtletími vytlačilo průměrnou hodnotu transakce o čtyřicet milionů dolarů výše na skoro 300 milionů. „Největší jsou aktuálně fúze společnosti Glencore a Xstrata, respektive Glencore kupuje také společnost Viterra. Tyto tři společnosti jsou dnes na prvním místě žebříčku M&A aktivity,“ dodává hlavní ekonom Patria Finance David Marek. 

Oživení by mohlo přijít v druhé polovině roku

Už brzy by ale fúze a akvizice měly být dostupné i menším firmám. Oživení by podle odborníků mohlo přijít v druhé polovině roku. „Očekává se, že zlepšení přijde až v druhé polovině roku, a to z toho důvodu, že právě nyní je aktuálně situace na trzích znatelně optimističtější a řada transakcí se začala připravovat, ale dokončí se spíše až ve druhém pololetí,“ uzavírá Marek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...