Do tendru na mýto půjdeme nadvakrát, rozhodla koalice

30 minut
Do tendru na mýto půjdeme nadvakrát, rozhodla koalice
Zdroj: ČT24

Dopravní experti koaličních stran se definitivně dohodli na rozdělení tendru na nový mýtný systém do dvou kroků. První se má týkat provozu stávajícího systému prostřednictvím mýtných bran, druhý tendr – technologicky neutrální – by měl rozšířit zpoplatnění na silnice první třídy. Stále ale není jasné, jak dlouhý bude časový úsek mezi oběma soutěžemi.

  • Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 tisíc kamionových palubních jednotek.
  • Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci roku 2016.

Technologicky neutrální výběrové řízení se podle dohody vypíše nejdřív v roce 2019. Minimálně během této doby tak bude nadále mýtné vybíráno prostřednictvím mýtných bran. Současnému provozovateli firmě Kapsch končí smlouva za 16 měsíců. 

O situaci kolem mýtného bude už pozítří jednat vláda. Ministr dopravy očekává, že se kabinet po několika měsících na tématu dohodne.

Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) chce pětileté překlenovací období kvůli případným zájemcům o tendr. Sociální demokrati chtějí technologicky neutrální mýtné zavést co nejdříve, aby se mohly vybírat poplatky i na silnicích druhých a třetích tříd. Ideální by podle nich byly tři roky. Ministerstvo dopravy v tomto už ustoupilo, původně totiž požadovalo délku přechodného období pět let s dvouletou opcí, uvedl Ťok.

Předpokládám, že se přihlásí i jiné společnosti než Kapsch. Ty tři roky je pro nás lepší doba.
Jan Birke
člen hospodářského výboru, dopravní expert

Zkrácení tohoto přechodného období není podle Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeče, kteří by o zakázku mohli mít zájem, tak může příliš krátké období, po které by mohli mýto vybírat, od účasti v soutěži odrazovat.

Chceme mezikrok na co nejkratší období, a to jsou právě ty tři roky. Myslíme si, že i tři roky mohou být ekonomické.
Pavel Švagr
předseda Správy státních hmotných rezerv

Podle něho se převezme od firmy Kapsch spolehlivý systém, a ty tři roky je přesně doba, kdy nebudou potřeba peníze na opravy a údržbu.

obrázek
Zdroj: ČT24

Takové rozložení tendru se nicméně nelíbí opozici. „Stát měl zvolit opačný postup. Nejprve vypsat soutěž na technologicky neutrální zadání a podle toho, jak ta soutěž bude probíhat, by pak prodloužil tu smlouvu se stávajícím provozovatelem,“ uvedl předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.  „Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování,“ dodal.

„To překlenovací období by se mělo využít k tomu, aby se stát uchopil role, kterou má dělat – aby se z něj stal takzvaný výběrčí. Aby měl systém pod kontrolou a umožnil, aby se satelitní jednotky připojily k systému a podobně,“ dodal vedoucí Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT Pavel Přibyl.

Žádné rozumné konsorcium se do toho hlásit nemůže. Kapsch vlastní veškeré know how.
Pavel Přibyl
vedoucí Ústavu dopravních systémů, Fakulta dopravní, ČVUT

Řídicí výbor bude silnější

Vedle toho koalice dojednala také silnější pravomoce řídicího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v ní měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní, uvedl Jan Kasal, který při jednáních zastupuje KDU-ČSL.

Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídicím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podporu výboru.

Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému. Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd, a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamionů při průjezdu silnicemi druhých a třetích tříd vyplatí.

S rozšiřováním mýtného na silnice nižších kategorií, jako způsobu řešení objíždění zpoplatněných dálnic, ministerstvo dopravy nesouhlasí. Podle Ťoka existují jiné účinnější metody, jako je například využívání zákazových značek. Rozšířit zpoplatnění na silnice druhé a třetí třídy požadují zejména lidé z koaliční ČSSD. Zadání analýzy ekonomické výhodnosti zavedení poplatku pro kamiony i na komunikacích nižších tříd mýtnému manažerovi nicméně schvaluje dopravní expert ČSSD Jan Birke.

Vybrané mýtné a náklady na provoz
Zdroj: ČT24

Vypsání výběrového řízení na mýtného manažera představuje v přípravách tendru krok zpět o více než rok. Obdobnou soutěž totiž vypsal už Ťokův předchůdce Antonín Prachař (ANO), nový šéf resortu ji ale na sklonku loňského roku zrušil, protože byla podle něj vypsána špatně. Přes půl roku se pak ministerstvo dopravy snažilo služby mýtného manažera zajistit vlastními silami s pomocí externích expertů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
před 2 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 3 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami
Načítání...