Češi už se nebojí žádat o odškodné, pokud se dovolená nepovede

Češi si čím dál častěji stěžují na leteckou dopravu. Vyplývá to ze statistik Evropského spotřebitelského centra, které řeší reklamace Čechů na zahraniční společnosti. Právě dopravy a cestování se týká víc než polovina stížností. Do problémů se můžou ale cestující dostat i vlastní vinou - třeba při dovozu zakázaných suvenýrů nebo drahého zboží ze zemí mimo Evropskou unii, které neproclí a nezaplatí za něj daň.

Paní Kateřina vyráží na víc než měsíc na cestu po Austrálii. Plán cesty už je hotový. „Jedu sama a držím si palce, že to dobře dopadne,“ říká. Letenku si koupila s přestupem v Dubaji. Její letadlo odletělo z Prahy načas. Zpoždění ale jen v Praze nabere každý desátý přílet nebo odlet. Pokud čekání přesáhne tři hodiny, pasažéři můžou žádat odškodné - a hlásí se jich čím dál víc.

„Nakonec jsme odlétali až o osm hodin později, místo v osm hodin večer jsme odlétali ve čtyři hodiny ráno,“ říká Martin Šašek. On a jeho jedenáct kamarádů letěli z dovolené v Karibiku. Letadlo mělo ale poruchu, a tak neměli šanci stihnout přestup v Paříži. Nová letenka je stála každého skoro devět tisíc korun. „Počítali jsme s tím, že budeme žádat o náhradu škody. Dopadlo to ale tak, že pokusy o domluvu jejich právní kancelář hrála do autu,“ vysvětluje Šašek. Peníze od francouzské letecké společnosti tak zpátky vybojovali až po pěti letech. Dohromady 120 tisíc korun.

„Zhruba polovinu těch případů dokážeme úspěšně vyřešit,“ říká ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR Tomáš Večl. Právě cestování se týká i více než polovina případů, které loni řešilo Evropské spotřebitelské centrum. O čtyřicet procent přibyly stížnosti na letecké společnosti i jedné ze soukromých firem, která pomáhá nespokojeným klientům peníze dostat zpět. I tak se jim ozve zhruba jen každý desátý. „Zbytek cestujících buďto o svých právech neví, nebo neví, jak se jich má domoci,“ říká ředitel společnosti vymáhající náhrady František Herynk.

Čekání na zavazadla
Zdroj: Dave Thompson/ČTK/PA

I když jste si zájezd koupili od cestovní kanceláře, za zpoždění či zrušení letu vždy odpovídá letecká společnost a ta vás také odškodní. Pravidla náhrad upravuje Nařízení Evropského parlamentu a musí se jím řídit všechny letecké společnosti, které odlétají ze zemí EU, a také ty, které sice odlétají z území mimo Evropskou unii, ale jsou v některé ze zemí EU registrovány.

V případě, že zpoždění letu je tak dlouhé, že cestujícím vznikne nárok na občerstvení, dostávají na pražském letišti od dopravců speciální poukázky. Za ty si pak můžou v místních restauracích dát něco k jídlu nebo k pití. Když se zpoždění protáhne přes noc, musí dopravce zajistit i nocleh. „Areál letiště nabízí dostatek ubytovacích kapacit a některé letecké společnosti mají smlouvy i se vzdálenějšími hotely a tam pak zajišťují i dopravu,“ říká mluvčí pražského Letiště Václava Havla Marika Janoušková.

Zpoždění letu
Zdroj: ČT24

Jaké jsou kompenzace v případě problému u letu

Pokud byl váš let zrušen, výrazně zpožděn, přesměrován nebo vám byl odepřen nástup na palubu, máte nárok na finanční kompenzaci ve výši 250–600 eur v závislosti na délce letu.

  • 250 eur u všech letů do 1500 kilometrů
  • 400 eur u všech letů v rámci EU delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů od 1500 do 3500 kilometrů
  • 600 eur u všech ostatních letů

Stížnosti českých turistů se také týkají činnosti cestovních kanceláří. Michaela Mazancová zaplatila za tříhvězdičkový hotel. Teprve na místě zjistila, že má hvězdy jen dvě. „Dokud nebyly problémy, tak nic, když přestali uklízet a nebylo možné donutit personál, aby uklízel, měnil prádlo a podobně, tak jsem šla za delegátkou,“ říká Mazancová. Podle cestovní kanceláře ale bylo vše v pořádku. Po zamítnutí reklamace se tak obrátila na právníky a nakonec získala odškodné pět a půl tisíce korun.

Co může být důvodem pro reklamaci

Ozvat by se měli například ti lidé, kterým cestovní kancelář dopředu neřekne, že je v okolí hotelu letiště nebo elektrárna. Důvodem k reklamaci je třeba i to, že moře je dál, než uváděl katalog. Dále třeba nefunkční vybavení, jako například klimatizace, špína či plíseň na pokoji nebo zkažené jídlo. Reklamaci je potřeba uplatnit do třiceti dnů a nejlépe jí doložit fotkami. „Průměrná výše odškodění se pohybuje kolem třiceti pěti procent, pokud dostanete jiný než slíbený hotel, můžete žádat až o 20 % z ceny zájezdu zpět, pokud budete mít hmyz či plíseň na pokoji, lze žádat až padesát procent,“ říká manažer společnosti vymáhající náhrady Oto Strmiska.

Za první čtvrtletí udělili inspektoři cestovním kancelářím a agenturám 25 pokut. Celkem museli zaplatit přes 200 tisíc korun.

Co dělat, když nemám kufr

Stejně jako za zpožděné letadlo odpovídá letecká společnost i za ztracené zavazadlo. V mezinárodní a vnitrostátní letecké dopravě je odpovědnost za poškození, zničení, ztrátu nebo zpoždění zavazadla omezena maximální částkou odpovídající přibližně 1250 eur a vyplývá z Montrealské úmluvy.

Pokud postrádáte po příletu kufr, nahlašte ztrátu ihned u přepážky Reklamace zavazadel (Baggage claim). Pokud pracovníci nedohledají zavazadlo, že je například mezi neidentifikovatelnými z důvodu utržené jmenovky, pak obdržíte registrační lístek s číslem a telefonem a můžete se jet ubytovat. Letecká společnost vám musí zavazadlo doručit na své náklady na adresu, kterou jí sdělíte. Rovněž vzniká nárok na finanční odškodnění, ale každá společnost má vlastní pravidla. Za první noc si můžete koupit nejpotřebnější věci, jako je zubní kartáček a spodní prádlo například za 500 korun a tak dále až do úplné hodnoty všech věcí, pokud se zavazadlo do určité doby nenajde. U ČSA je to 21 dnů. Pro vyplacení peněz je nutné mít účtenky.

Mušle z dovolené se většinou vozit nesmí
Zdroj: ČTK/Tetra Images

Do problémů se můžou ale cestující dostat i vlastní vinou - třeba při dovozu zakázaných suvenýrů nebo drahého zboží ze zemí mimo Evropskou unii, které neproclí a nezaplatí za něj daň. Právě v turistické sezoně takových případů přibývá.

Cigarety, alkohol, tabák do vodní dýmky ale i živá zvířata nebo korály. To všechno patří do kategorie zboží, které se buď nesmí z dovolených vozit vůbec, nebo ve velmi omezeném množství. V některých případech třeba výrobků ze slonoviny hrozí za dovoz i trestní stíhání. Podobně jako za dovoz drog.  „Pokud zadržíme například náhrdelník ze slonoviny, tak jde tedy o přestupek velmi závažný,“ říká ředitel České inspekce životního prostředí Erik Geuss.

V jiných případech je třeba doplatit clo a DPH. Třeba počítač dražší než 430 euro, se musí nahlásit k proclení. „Povinností je, když přijde ta cestující, tak to tady musí zdanit znova,“ vysvětluje mluvčí celní správy Praha - Ruzyně Šárka Miškovská.

Všechny přílety ze zemí mimo schengenský prostor končí v příletové hale Letiště Václava Havla v Praze. Pokud turisté mají něco k proclení, vchází červenými dveřmi. Pokud nemají, vchází zelenými dveřmi. Přesto i některé z nich čeká kontrola. Celníci hledají věci, které se mají nahlásit k proclení. Jen loni totiž v Česku zadrželi celníci čtyři a půl tisíce lidí, kteří se pokoušeli přivést zakázaný suvenýr. Denně pak celníci řeší nepřiznané cigarety, zboží nebo peníze. Bez prokázání původu totiž není možné vozit víc než 10 tisíc eur. „Zjišťujeme, z jakého důvodu si tu vyšší hotovost veze a kde ty peníze nabyl. To znamená třeba výpis z banky,“ dodává Miškovská.

Zákaz dovozu a vývozu u dovolené
Zdroj: ČT24

Přísná pravidla platí i v oblíbených cílech českých turistů. Třeba z Turecka se nesmí vyvážet nic, co je starší sta let. V Tunisku platí naprostý zákaz vývozu i dovozu tamní měny. Do Egypta je úplně zakázaný dovoz potravin nebo alkoholu. Opačným směrem se nesmí vyvážet památky a zlato v nezpracované podobě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
před 1 hhodinou

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 8 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
včera v 14:54

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...