Češi nakupují podle reklamních letáků

Stále více Čechů nakupuje zboží podle reklamních letáků obchodních řetězců. Alespoň jednou týdně si vezme leták na pomoc téměř polovina lidí. Ignorovat letáky dokáže pouze každý desátý zákazník. V roce 2010 domácnosti obdržely 3,9 miliardy těchto tiskovin.

Celých 47 procent českých spotřebitelů bere alespoň jednou týdně do ruky reklamní letáky a podle nabídky rozhoduje, kam a co jít nakupovat. Dalších sedm procent spotřebitelů pak z podobného chování udělalo denní rituál. Jen zhruba každý desátý dokáže reklamní letáky ignorovat. Vyplývá to z výzkumu, který pro společnost Česká distribuční v srpnu letošního roku provedla agentura Focus.

Průzkum dále ukazuje, že lidí, kteří se letáky neřídí, bude ubývat. „S očekávaným růstem cen potravin lze předpokládat, že zájem o letáky s tímto sortimentem bude ještě větší,“ sdělila Michaela Kohutová z České distribuční. Česká distribuční patří mezi největší tuzemské společnosti v oboru neadresné distribuce, do kterého patří i letáky obchodních řetězců.

Reklamní oddělení obchodních řetězců si mohou gratulovat. Průzkum ukazuje, že velká část těch, kteří do letáků nahlíží, se nechá nabídkou zlákat a koupí i to, co nepotřebuje. Takto se chová 45 procent českých zákazníků. Hned dvě třetiny lidí lákají k brožurám s přehledy cen slevové kupony a další případné výhody při následném nákupu. Lidé nejčastěji sledují letáky s nabídkou potravin a nápojů. Zaměřují se ale také na drogerii, zboží z hobbymarketů či spotřební elektroniku. Letáky jsou sezonně zaměřené také na hračky či sportovní potřeby.

Češi nakupují podle reklamních letáků (zdroj: ČT24)

Obchodní řetězce nepolevily ve vydávání reklamních letáků ani v době hospodářské krize, kvůli které Češi utrácejí méně. Do českých domácností bylo loni podle výkonného ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáše Hájka rozesláno 3,9 miliardy těchto reklamních tiskovin, informujících o akčních nabídkách a slevách. Stejné množství reklamních letáků bylo v Česku distribuováno i v roce 2009. Hájek odhadl, že celkové náklady na výrobu letáků se loni v Česku pohybovaly mezi osmi až deseti miliardami korun. Distribuční firmy loni utržily zhruba 1,01 miliardy korun, tedy o necelé procento méně než o rok dříve. „V době krize jsme přitom očekávali výraznější pokles,“ uvedlHájek.

Počet reklamních letáků se v předchozích několika letech zvyšoval. V roce 2006 bylo v Česku rozesláno 3,5 miliardy reklamních letáků a o rok později jejich počet vzrostl na 3,7 miliardy. V roce 2008 domácnosti obdržely 3,8 miliardy reklamních letáků a v letech 2009 a 2010 bylo ročně distribuováno 3,9 miliardy letáků. Hájek míní, že tento obor nevykáže pokles ani letos. Reklamní letáky totiž hrají důležitou roli v konkurenčním boji obchodníků a jsou hlavním zdrojem informací o slevách a akčních nabídkách, jejichž četnost obchodníci v době hospodářské krize zvýšili.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Žadatelé dostanou peníze předem, řekl Hladík k Nové zelené úsporám

Zásadní novinkou programu Nová zelená úsporám pro energeticky úsporné renovace domů je, že žadatelé dostanou peníze předem. Řekl to ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL), který spolu s ředitelem Státního fondu životního prostředí ČR Petrem Valdmanem upravený program představil na výstavě Infotherma, jež v pondělí začala v Ostravě. Ohlásili rovněž první výzvu v oblasti takzvaných zelených plynů Greengas určenou pro výrobu vodíku v elektrolyzéru.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Česko a Vietnam uzavřely strategické partnerství, chtějí zintenzivnit obchod

Posílení obchodních vztahů, ale také užší spolupráci ve vědě a výzkumu mezi Českem a Vietnamem si slibují premiér Petr Fiala (ODS) a jeho vietnamský protějšek Pham Minh Chinhem od strategického partnerství, na které obě země povýšily své vzájemné vztahy. Politici to oznámili v pondělí po jednání ve Strakově akademii.
před 15 hhodinami

Lyžařské pobyty v zahraničí podražily, přesto je o ně velký zájem

Zimní pobyty na horách v zahraničí letos meziročně podražily až o desetinu. Přesto jsou na dobu jarních prázdnin téměř vyprodané. Potvrzují to cestovní kanceláře. Hlavní důvod, proč každým rokem jezdí především do Alp a Vysokých Tater čím dál víc Čechů, je jistota sněhu. Jen v Rakousku by jich letos měly trávit volno skoro dva miliony. Cestovat letecky začínají i do vzdálenějších oblastí, jako je Turecko nebo Bulharsko, kde je levněji.
včera v 06:30

Až dvě třetiny potravin a drogerie nakoupí Češi ve slevách

Až pětašedesát procent potravin a drogerie nakoupí Češi ve slevách. I když se chuť utrácet zákazníkům pomalu vrací, u řady věcí stále ceny pečlivě sledují. Ne všechny nabídky jsou ale skutečně výhodné. Špatný výpočet akční ceny je jedním z nejčastějších pochybení při kontrolách.
19. 1. 2025

Kala: NKÚ s kontrolou vynakládání peněz na digitalizaci stavebního řízení počká

Nejvyšší kontrolní úřad se zatím nebude zabývat vynakládáním prostředků ministerstva pro místní rozvoj na digitalizaci stavebního řízení. Jeho prezident Miloslav Kala to řekl v Otázkách Václava Moravce. Avizováno je podle něj šetření Evropské komise, forenzní audit nového ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka (STAN) a je také podáno několik trestních oznámení. NKÚ má kontrolu připravenou, ale chce s ní počkat.
19. 1. 2025

Rozpočet 2025 bude nutné dle opozice předělat. Není to reálné, podotkl Jurečka

Opozice považuje rozpočet na letošní rok za nerealisticky sestavený a míní, že ho bude nutné předělat. Vláda podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) ale nebude muset zákon o státním rozpočtu měnit. Řekl to v Otázkách Václava Moravce. Kabinet letos počítá se schodkem 241 miliard, zhruba o třicet miliard nižším než byl loňský deficit.
19. 1. 2025

TikTok obnovil služby v USA po Trumpově slibu zrušení zákazu

Čínská sociální síť TikTok začala obnovovat své služby ve Spojených státech. Reaguje tak na prohlášení zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa, že po svém pondělním nástupu do úřadu vydá nařízení, které umožní fungování TikToku. Síť v USA přerušila provoz v sobotu večer místního času a uživatelé dostali zprávu, že aplikaci kvůli zákazu nelze používat.
19. 1. 2025Aktualizováno19. 1. 2025

Kontejnery na papír jsou plné použitých krabic z e-shopů

Použitých krabic v modrých kontejnerech rychle přibývá. Je to především kvůli oblibě lidí nakupovat v e-shopech. Snížit množství obalů mají od příštího roku nová unijní pravidla.
19. 1. 2025
Načítání...