Stále více Čechů nakupuje zboží podle reklamních letáků obchodních řetězců. Alespoň jednou týdně si vezme leták na pomoc téměř polovina lidí. Ignorovat letáky dokáže pouze každý desátý zákazník. V roce 2010 domácnosti obdržely 3,9 miliardy těchto tiskovin.
Češi nakupují podle reklamních letáků
Celých 47 procent českých spotřebitelů bere alespoň jednou týdně do ruky reklamní letáky a podle nabídky rozhoduje, kam a co jít nakupovat. Dalších sedm procent spotřebitelů pak z podobného chování udělalo denní rituál. Jen zhruba každý desátý dokáže reklamní letáky ignorovat. Vyplývá to z výzkumu, který pro společnost Česká distribuční v srpnu letošního roku provedla agentura Focus.
Průzkum dále ukazuje, že lidí, kteří se letáky neřídí, bude ubývat. „S očekávaným růstem cen potravin lze předpokládat, že zájem o letáky s tímto sortimentem bude ještě větší,“ sdělila Michaela Kohutová z České distribuční. Česká distribuční patří mezi největší tuzemské společnosti v oboru neadresné distribuce, do kterého patří i letáky obchodních řetězců.
Reklamní oddělení obchodních řetězců si mohou gratulovat. Průzkum ukazuje, že velká část těch, kteří do letáků nahlíží, se nechá nabídkou zlákat a koupí i to, co nepotřebuje. Takto se chová 45 procent českých zákazníků. Hned dvě třetiny lidí lákají k brožurám s přehledy cen slevové kupony a další případné výhody při následném nákupu. Lidé nejčastěji sledují letáky s nabídkou potravin a nápojů. Zaměřují se ale také na drogerii, zboží z hobbymarketů či spotřební elektroniku. Letáky jsou sezonně zaměřené také na hračky či sportovní potřeby.
Obchodní řetězce nepolevily ve vydávání reklamních letáků ani v době hospodářské krize, kvůli které Češi utrácejí méně. Do českých domácností bylo loni podle výkonného ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáše Hájka rozesláno 3,9 miliardy těchto reklamních tiskovin, informujících o akčních nabídkách a slevách. Stejné množství reklamních letáků bylo v Česku distribuováno i v roce 2009. Hájek odhadl, že celkové náklady na výrobu letáků se loni v Česku pohybovaly mezi osmi až deseti miliardami korun. Distribuční firmy loni utržily zhruba 1,01 miliardy korun, tedy o necelé procento méně než o rok dříve. „V době krize jsme přitom očekávali výraznější pokles,“ uvedlHájek.
Počet reklamních letáků se v předchozích několika letech zvyšoval. V roce 2006 bylo v Česku rozesláno 3,5 miliardy reklamních letáků a o rok později jejich počet vzrostl na 3,7 miliardy. V roce 2008 domácnosti obdržely 3,8 miliardy reklamních letáků a v letech 2009 a 2010 bylo ročně distribuováno 3,9 miliardy letáků. Hájek míní, že tento obor nevykáže pokles ani letos. Reklamní letáky totiž hrají důležitou roli v konkurenčním boji obchodníků a jsou hlavním zdrojem informací o slevách a akčních nabídkách, jejichž četnost obchodníci v době hospodářské krize zvýšili.