Ceny benzinu a nafty letí nahoru. Paliva jsou teď nejdražší za téměř tři a půl roku

Pohonné hmoty v Česku jsou nyní nejdražší za téměř 3,5 roku. Čerpací stanice v uplynulém týdnu pokračovaly v prudkém zvyšování cen. Benzin Natural 95 tak zdražil o 59 haléřů na průměrných 33,31 koruny za litr, nafta stála ve středu 32,48 koruny za litr, což bylo o 66 haléřů víc než před týdnem. Vyplývá to z údajů společnosti CCS.

Motoristé nyní za benzin i naftu platí nejvíce od prosince 2014. Nad 33 korunami byla průměrná cena Naturalu 95 a nad 32 korunami cena nafty naposledy v létě 2015. Zdražování přitom v posledních týdnech zrychluje, před měsícem byl litr benzinu i nafty levnější o víc než dvě koruny.

„Můžeme si všimnout nesouladu mezi cenami na čerpacích stanicích a vývojem na světových trzích, kde cena ropy klesla. Ceny benzinu a nafty v České republice se přibližují ke svým maximům a již nemají příliš mnoho důvodů k dalšímu růstu,“ řekl ČTK hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

2 minuty
Řidiči tankují nejdráž za posledních tři a půl roku
Zdroj: ČT24

Případné další zdražování bude podle něj způsobeno časovým zpožděním mezi vývojem cen na světových trzích a v České republice. „Svou roli hraje i snaha pumpařů navýšit si marži, a dočasně tak zvýšit zisk,“ dodal.

Čerpací stanice se ale brání. Zdražovat by prý mohly ještě víc, ceny dole ale drží velká konkurence. „Každý majitel se bojí výrazného zvýšení ceny, protože mu to ohrozí jeho objemy prodejů. Když cena ropy začne klesat, tak máme nakoupené starší, dražší zásoby a musíte je doprodat,“ uvedl mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

„Koncem minulého týdne nastalo u ropy Brent poměrně významné snížení ceny z 80 na 75 dolarů za barel. Tento pokles znamená, že zdražování pohonných hmot v Česku brzy skončí,“ potvrdil analytik Finlordu Boris Tomčiak.

Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy porostou ceny benzinu a nafty u tuzemských pump až do poloviny června, už ale ne tak výrazným tempem. Cena litru benzinu se podle něj může přiblížit k hranici 34 korun, nafta může atakovat cenu 33 korun za litr.

„Postupně se však vlivem vývoje na světovém trhu s ropou, vlivem vývoje kurzu koruny a v souvislosti s klíčovými zasedáními OPEC (Organizace zemí vyvážejících ropu) a České národní banky v druhé půli června cena pohonných hmot v Česku na těchto úrovních stabilizuje,“ dodal. 

Nejvíce řidiči za benzin i naftu nadále platí v Praze, kde je jako v jediném z krajů průměrná cena za benzin nad 34 korunami a za naftu nad 33 korunami. Litr Naturalu 95 stojí v hlavním městě průměrně 34,15 koruny, diesel je v průměru za 33,20 koruny za litr.

Nejnižší ceny drží Zlínský a Královéhradecký kraj. Benzin zde zůstává pod 33 korunami za litr, průměrná cena nafty jen těsně překračuje 32 korun.

Růst cen paliva se může odrazit na letenkách

Rostoucí ceny benzinu a nafty znamenají pro dopravce vážný problém. Zatímco velkých dopravních firem by se podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe díky palivovým doložkám ve smlouvách se zákazníky současné zdražování významněji dotknou nemělo, menší dopravci se dostávají do značných potíží. „Pro ně je vždy náročnější jakékoliv zvýšení nákladů přenést do cen za dopravu, mnohdy zakázky získávají přes několik prostředníků, které žádné argumenty nezajímají,“ řekl Felix. Palivové doložky zohledňují aktuální ceny nafty ve výsledné ceně za dopravu.

Sdružení proto navrhuje snížení spotřební daně na naftu, která byla zvýšena ještě v období ekonomické krize. Felix v této souvislosti zmínil sousední Polsko, kde podle něj tamní dopravci díky nižší spotřební dani připravují české firmy o významnou část zakázek.

Růst cen benzinu a nafty může mít dopad i na leteckou dopravu, kde cena leteckého paliva prolomila hranici 700 dolarů za tunu. Podle ředitele letenkového portálu Letuška.cz Josefa Trejbala mohou kvůli tomu v následujících týdnech a měsících růst ceny letenek. „V omezené míře registrujeme zvyšování cen už nyní, v následujících měsících ale mohou letenky na kratší vzdálenosti zdražit až o stovky korun. Při nákupu letenek na mezikontinentální trasy může cena narůst řádově dokonce o tisíce korun,“ dodal Trejbal.

Ceny letenek však vedle ceny paliva ovlivňují i další faktory, jako je neustále zvyšující se konkurence, kapacita míst nebo další nabídka dopravců. „Sledujeme kroky konkurence, reagujeme na vývoj na jednotlivých trzích, na vývoj poptávky a další faktory, a podle toho ceny letenek průběžně upravujeme oběma směry,“ popsal mluvčí Českých aerolinií (ČSA) Daniel Šabík. Plošné zdražování ČSA zatím neplánují.

Růst cen letenek tak může mít vliv i na turistiku a nabídku cestovních kanceláří. Ani ty zatím ke zdražování zájezdů nepřistoupily, ovšem podle marketingového ředitele Exim Tours Stanislava Zimy, pokud se situace brzy nezmění, budou muset agentury v brzké době zdražovat zájezdy, především pak do vzdálenějších míst.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...