Beaujolais už je k mání, Češi ale volí častěji domácí Svatomartinské

Paříž - Po celém světě se tradičně otevírají první láhve mladého vína beaujolais, a to i přesto, že úroda je letos velmi slabá. Příchod nového nápoje oslavují Francouzi už desítky let, víno má ale čím dál větší úspěch i v zahraničí. To ovšem neplatí pro Čechy, kde prodej již několik let klesá. Mezi mladými víny totiž dávají zákazníci v tuzemsku přednost místnímu Svatomartinskému vínu.

Úroda je nejhorší za několik desetiletí

Ještě nedávno se zdálo, že se letos svátky beaujolais slavit nebudou. Vinaři ve středovýchodní oblasti Francie totiž přišli o velkou část révy na jaře kvůli mrazům a kroupám. Pak navíc zaútočily choroby. Podle mnohých nejhorší situace za posledních padesát let. „Letos byla úroda malá, ale výsledek je nakonec perfektní – ve víně není příliš alkoholu a osvěží,“ prohlásil majitel vinného sklípku Jacques Melac.

Nové beaujolais se objevuje na pultech obchodů pravidelně třetí listopadový čtvrtek, je možné ho ochutnat hned od půlnoci. Francouze čekají ochutnávky jak v barech, tak přímo u vinařů. Vybrat si mohou mezi dvěma typy nápoje – klasickým Beaujolais Nouveau a o něco dražším Beaujolais Village.

Beaujolais
Zdroj: ČT24/ISIFA

Víno má lehkou ovocnou chuť a jeho hrozny se musejí sbírat ručně. „Ačkoliv nepatří k nejvybranějším vínům, je dobrým důvodem k oslavě. Je fajn být mezi prvními, kteří ho ochutnají,“ poznamenal návštěvník vinného sklípku Baptiste Hervy.

Francouzské víno slaví úspěchy hlavně v Německu a Belgii, ale také ve Spojených státech a v Japonsku. Zatímco Francouzi seženou láhev do dvou set korun, Japonci jsou ochotní zaplatit mnohonásobně více. Řada cizinců si ale beaujolais užívá raději přímo ve Francii.

Svatomartinské je v ČR tradiční záležitostí

Francouzské beaujolais je k dostání i v Česku. V minulém roce se z Francie přivezlo 140 tisíc láhví, letos to bude o něco méně. Čechy mladé francouzské víno příliš neláká a přednost dávají svému Svatomartinskému. "Důvodem trendu je, že Svatomartinská vína jsou svěží, spojená s tradiční českou kuchyní a v neposlední řadě je na ně velká kampaň jak od
Vinařského fondu, tak od vinařů," řekl mluvčí obchodního řetězce Tesco Jan W. Dvořák.

Označení Svatomartinské víno se ve spojitosti s koštem začalo užívat na dvoře císaře Josefa II., kdy začátkem listopadu bývala některá vína už ve sklepích „vyčištěna“. Stalo se pak zvykem ochutnat novou úrodu. Nově propůjčil Vinařský fond tuto značku vinařům v roce 2005. Inspirací byla přitom právě úspěšná tradice beaujolais. Akce pomohla propagaci domácího vína i jeho odbytu.