Až Toyota převezme kolínskou automobilku TPCA, zachová i výrobu vozů od PSA

Francouzská automobilka PSA Group a japonská Toyota ukončily spekulace, co bude se společnou kolínskou automobilkou TPCA, kterou od ledna 2021 japonský výrobce kompletně převezme. Toyota v ní bude dál vyrábět vozy pro obě společnosti. Skupina PSA bude dodávat Toyotě nový C-Van. ČTK to sdělil mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Odboráři to označili za dobrou zprávu.

„Toyota plánuje pokračovat ve výrobě a udržet pracovní místa v kolínské továrně,“ uvedl mluvčí. Automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) je nyní společným závodem Toyoty a francouzské skupiny PSA.

Předseda odborové organizace KOVO Ivo Navalaný prohlášení firmy přivítal. „Myslím si, že zpráva je dobrá v tom smyslu, že vidíme zase budoucnost, že nebudeme projekt, ale budeme patřit do rodiny Toyoty, do její klasické továrny,“ řekl ČTK. Podle něj to oceňují i zaměstnanci.

Ve francouzském tisku se před časem objevily informace o plánovaném ukončení spolupráce PSA a Toyoty ve výrobě malých vozů v jejich společném kolínském závodě. Žádná z firem je tehdy nepotvrdila. Mluvčí PSA tehdy v reakci jen sdělil, že původní dohoda o společném podniku v Kolíně podepsaná v lednu 2002 zahrnuje klauzuli, která umožňuje každému z partnerů přehodnotit své postavení v daném okamžiku.

  • V roce 2017 TPCA vyrobila 199 078 vozů, přičemž drtivá většina šla na export. V tuzemsku podle statistik Sdružení automobilového průmyslu prodala 434 aut. V meziročním srovnání zaznamenala automobilka zhruba desetinový pokles produkce. Letos se jí daří lépe, za prvních deset měsíců vyrobila 177 tisíc aut, což je desetinový nárůst.
  • TPCA je nejmenší ze tří velkých tuzemských automobilek. Škoda loni vyrobila 858 tisíc vozů, Hyundai pak 357 tisíc.

Klauzuli nyní zmínil i mluvčí TPCA Paroubek. Podle něj se kolínská TPCA po převzetí Toyotou stane součástí společnosti Toyota Motor Europe (TME) a připojí se k dalším sedmi závodům, které firma provozuje v Evropě. PSA a Toyota se podle mluvčího rovněž dohodly, že PSA od konce roku 2019 rozšíří vozový park, který dodává Toyota na evropské trhy, o nový C-Van. PSA ho bude vyrábět ve Španělsku.

Vedení Kolína se bude chtít sejít se zástupci automobilky

Starosta Vít Rakušan (Změna pro Kolín) pokládá za důležité, že výroba v Kolíně bude pokračovat, byť pod značkou Toyoty. „To je pro nás asi ta úplně nejdůležitější informace, protože je to významný zaměstnavatel,“ uvedl. Vedení města se chce se zástupci automobilky v nejbližší době sejít, ale vychází už z toho, že továrna v Kolíně zůstává, pouze za jiného majetkového uspořádání, a že by se na této informaci nemělo nic měnit.

„Velmi doufáme, že Toyota přijde s takovým režimem výroby, kdy nebude docházet k propouštění zaměstnanců,“ dodal Rakušan.

TPCA vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330 tisíc aut ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009. Ve společnosti pracuje zhruba 2700 lidí a firma je jedním z největších exportérů v České republice a zároveň největším zaměstnavatelem v kolínském regionu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 1 hhodinou

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 13 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 19 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26

SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) pozastavil vyřizování žádostí o dotace firmám z holdingu Agrofert. Stalo se tak 9. prosince, kdy prezident Petr Pavel jmenoval předsedu hnutí ANO Andreje Babiše premiérem, informovala nyní mluvčí fondu Eva Češpiva. Nadále podle ní platí, že situace bude trvat do doby, než Babiš střet zájmů právně vyřeší. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding respektuje rozhodnutí správních orgánů.
15. 12. 2025

České restaurace získaly deset michelinských hvězd

Deset michelinských hvězd si letos vysloužily tuzemské restaurace. Oceněné podniky lidé letos najdou ve více krajích. Společnost udílela také individuální ceny – za nejlepší servis, nejlepšímu someliérovi a mladému kuchaři. Restauratéři se shodují, že světové známé ocenění přitáhne domácí i zahraniční turisty a slouží jako motivace nejen pro kuchaře, ale také třeba farmáře. Zároveň může pomoci nalákat do oboru mladé lidi. Česko prostřednictvím státní agentury CzechTourism zaplatilo za tříletou smlouvu se společností Michelin přes třicet milionů korun.
15. 12. 2025
Načítání...