Až Toyota převezme kolínskou automobilku TPCA, zachová i výrobu vozů od PSA

Francouzská automobilka PSA Group a japonská Toyota ukončily spekulace, co bude se společnou kolínskou automobilkou TPCA, kterou od ledna 2021 japonský výrobce kompletně převezme. Toyota v ní bude dál vyrábět vozy pro obě společnosti. Skupina PSA bude dodávat Toyotě nový C-Van. ČTK to sdělil mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Odboráři to označili za dobrou zprávu.

„Toyota plánuje pokračovat ve výrobě a udržet pracovní místa v kolínské továrně,“ uvedl mluvčí. Automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) je nyní společným závodem Toyoty a francouzské skupiny PSA.

Předseda odborové organizace KOVO Ivo Navalaný prohlášení firmy přivítal. „Myslím si, že zpráva je dobrá v tom smyslu, že vidíme zase budoucnost, že nebudeme projekt, ale budeme patřit do rodiny Toyoty, do její klasické továrny,“ řekl ČTK. Podle něj to oceňují i zaměstnanci.

Ve francouzském tisku se před časem objevily informace o plánovaném ukončení spolupráce PSA a Toyoty ve výrobě malých vozů v jejich společném kolínském závodě. Žádná z firem je tehdy nepotvrdila. Mluvčí PSA tehdy v reakci jen sdělil, že původní dohoda o společném podniku v Kolíně podepsaná v lednu 2002 zahrnuje klauzuli, která umožňuje každému z partnerů přehodnotit své postavení v daném okamžiku.

  • V roce 2017 TPCA vyrobila 199 078 vozů, přičemž drtivá většina šla na export. V tuzemsku podle statistik Sdružení automobilového průmyslu prodala 434 aut. V meziročním srovnání zaznamenala automobilka zhruba desetinový pokles produkce. Letos se jí daří lépe, za prvních deset měsíců vyrobila 177 tisíc aut, což je desetinový nárůst.
  • TPCA je nejmenší ze tří velkých tuzemských automobilek. Škoda loni vyrobila 858 tisíc vozů, Hyundai pak 357 tisíc.

Klauzuli nyní zmínil i mluvčí TPCA Paroubek. Podle něj se kolínská TPCA po převzetí Toyotou stane součástí společnosti Toyota Motor Europe (TME) a připojí se k dalším sedmi závodům, které firma provozuje v Evropě. PSA a Toyota se podle mluvčího rovněž dohodly, že PSA od konce roku 2019 rozšíří vozový park, který dodává Toyota na evropské trhy, o nový C-Van. PSA ho bude vyrábět ve Španělsku.

Vedení Kolína se bude chtít sejít se zástupci automobilky

Starosta Vít Rakušan (Změna pro Kolín) pokládá za důležité, že výroba v Kolíně bude pokračovat, byť pod značkou Toyoty. „To je pro nás asi ta úplně nejdůležitější informace, protože je to významný zaměstnavatel,“ uvedl. Vedení města se chce se zástupci automobilky v nejbližší době sejít, ale vychází už z toho, že továrna v Kolíně zůstává, pouze za jiného majetkového uspořádání, a že by se na této informaci nemělo nic měnit.

„Velmi doufáme, že Toyota přijde s takovým režimem výroby, kdy nebude docházet k propouštění zaměstnanců,“ dodal Rakušan.

TPCA vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330 tisíc aut ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009. Ve společnosti pracuje zhruba 2700 lidí a firma je jedním z největších exportérů v České republice a zároveň největším zaměstnavatelem v kolínském regionu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...