Americká softwarová společnost Microsoft má v úmyslu smazat svou uhlíkovou stopu, a to minulou i budoucí. Mezi společnostmi ze seznamu největších amerických podniků Fortune 500 tak nastavila ambiciózní cíl postavit se za účinnější ochranu klimatu. Microsoft uvedl, že chce zlikvidovat tolik uhlíkových emisí, kolik jich po sobě zanechal za 45 let své existence.
Aby stopaři nenašli ani uhlík. Microsoft se snaží vynulovat emise a není sám
Snaha dostat uhlíkové emise z atmosféry staví klimatické cíle Microsoftu dál, než jaké jsou plány ostatních firem. Ty se většinou zaměřují pouze na to, jak snížit současné emise nebo zabránit budoucím.
„Pokud nás minulé desetiletí něco naučilo, pak to, že technologie postavené bez těchto principů mohou nadělat víc škody než užitku,“ řekl na čtvrtečním setkání s médii v Redmondu na západě USA šéf Microsoftu Satya Nadella. „Musíme začít smazávat ten zničující vliv na změny klimatu,“ řekl a dodal, že pokud se budou průměrné teploty zvyšovat tak jako dosud, bude to mít ničivé následky.
Plán počítá se založením fondu, který v příštích čtyřech letech investuje miliardu dolarů (přes 22 miliard korun) na zrychlení rozvoje technologií na likvidaci emisí uhlíku. Oznámení Microsoftu je přitom odrazem snahy více amerických firem účinněji přispět k ochraně klimatu, když prezident Donald Trump svým rozhodnutím z roku 2017 vyvedl Spojené státy z pařížské klimatické dohody.
Další americká společnost Amazon loni uvedla, že chce být uhlíkově neutrální do roku 2040. Největší internetový prodejce na světě má také v plánu nakoupit od jedné začínající firmy 100 tisíc elektromobilů k doručování zásilek. Částečně se k tomu ale zavázal pod tlakem zaměstnanců, aby byl k životnímu prostředí zodpovědnější.