Absurditou roku 2021 zvolili podnikatelé zavírání malých obchodů v souvislosti s koronavirovou epidemií. Druhou příčku obsadila káva v pytlíku. Stupně vítězů doplnily zmatky kolem závodního stravování. Výsledek vyhlásili organizátoři soutěže, jejímž odborným garantem je Hospodářská komora ČR.
Absurditou roku se podle podnikatelů stalo zavírání malých obchodů
Například drobní živnostníci si podle organizátorů kladli otázku, jaký protiepidemický smysl dávalo zavření stovek drobných železářství, obchodů s oblečením nebo třeba kancelářskými potřebami, kam přichází najednou několik málo osob. Sortiment se tak totiž přesunul do obrovských internetových obchodů, kde se při vyzvedávání na jednom místě hromadily desítky lidí.
Připomněli i otevřená květinářství v době, kdy byl zákaz svateb a veškerých akcí. Za grotesku označili výjimku, která platila pro prodej zbraní a střeliva, když dětem nebylo možné vybrat oblečení a obuv.
Poukázali i na zákaz prodeje všech nápojů s sebou do kelímků, což mělo zabránit popíjení na veřejnosti. „To, že si lidé berou kelímky a jdou na náměstí, je spojeno s pivem nebo svařákem. Nealkoholické nápoje, jako například kávu, si ale lidé berou spíše cestou do práce, takže potenciál shlukování tady viděl asi málokdo,“ uvedli organizátoři. Zákaz stravování v závodních jídelnách nevydržel sice ani jeden den, ale tím spíše je podle pořadatelů ukázkou absurdnosti některých vládních postupů.
Smyslem ankety je snaha o zlepšení podnikatelského prostředí v České republice. Absurdita roku má za cíl upozornit na zbytečné administrativní povinnosti a nařízení, které úřady ukládají podnikatelům. Loni Absurditou roku zvolili podnikatelé tři sazby DPH na pivo.
Za dobu existence přispěla anketa k odstranění některých zákonů a vyhlášek – například povinnost vést evidenci o kontrolách na zdravotní nezávadnost, i když tuto evidenci mají povinnost vést kontrolní úřady, nebo vládní nařízení určující firmám, kdy mají vymalovat, či vyhlášku ukládající fyzioterapeutům mít ve své ordinaci velké zrcadlo.