Zvoní, zvoní zrady zvon! Je to nesmysl, vyvrací historik mýtus Mnichova

Je to jedna z klíčových scén filmu Ztraceni v Mnichově. „Mám v tom dva roky života,“ přesvědčuje režisér produkčního a trvá na tom, aby jeho snímek byl dokončen. „Jo? Tak to je škoda, že sis za ty dva roky nerozmyslel, o čem ten film má být,“ křičí produkční, uteče ze záběru a je slyšet, jak práskl dveřmi. Jenže co jsou dva roky? Od podepsání mnichovské dohody 29. září 1938 je to právě 79 let a Češi stále nemají jasno, co se tehdy vlastně stalo a jak tomu rozumět.

Kdybychom brali demokratické principy opravdu vážně, měli jsme se zabývat právě takovýmito problémy demokracie, nespokojovat se s údajnou a možnou zbabělostí či podlostí Chamberlaina a Daladiera, a co nejhoršího, neposunovat jejich problém do polohy něčeho směšného a nedůstojného.
Jan Tesař

Autor filmu Ztraceni v Mnichově Petr Zelenka uvádí, že při psaní scénáře bylo pro něj zásadní setkání s knihou historika Jana Tesaře Mnichovský komplex. „V původní verzi scénáře existovaly k Mnichovu různé postoje. Od toho setkání se film začal vyvíjet cestou postavy režiséra fascinovaného určitou interpretací událostí, která jeho film nakonec rozloží,“ cituje Petra Zelenku nakladatel na obálce Tesařovy knihy.

Zvoní, zvoní zrady zvon

Historická esej z roku 1989 skutečně rozkládá stereotypy, podle kterých Češi události na prahu 2. světové války dosud většinově vnímají. „Zvoní, zvoní zrady zvon / Čí ruce ho rozhoupaly / Francie sladká hrdý Albion / a my jsme je milovali / Viděl jsem slzy v očích žen / Viděl jsem pěsti zaťaté / Počkejte málo, málo jen / však vy nás poznáte,“ napsal František Halas v básni Zpěv úzkosti.

„Po padesát let obehrávaný mýtus národního básníka dobře vystihuje český mnichovský mýtus, o němž tvrdím, že se stal hlavním duchovním nástrojem k satelizaci a sovětizaci Československa a že je zdůvodněním legitimity prosovětského režimu dodnes,“ napsal Jan Tesař v roce 1989.

Jan Tesař se narodil v roce 1933 ve Skutči. V roce 1956 absolvoval Filozofickou fakultu UK a nastoupil do Vojenského historického ústavu. Odtud byl v roce 1958 vyhozen z politických důvodů. Následovalo zaměstnání v muzeu v Pardubicích, v roce 1961 se vrátil do VHÚ. V září 1969 byl zatčen a po třináctiměsíční vazbě byl bez soudu propuštěn. V roce 1971 byl opět zatčen, z vězení se vrátil v říjnu 1976. Roku 1977 byl mezi prvními signatáři Charty. V květnu 1979 byl opět zatčen a v roce 1980 byl režimem donucen k vystěhování. Žil v Německu a později ve Francii.

Jan Tesař
Zdroj: ÚSTR
Naše dějiny vykazují silné znaky divadelnosti, fikce, jakési hry a jsou většinou národa také tak chápány a prožívány. Odtud ten slavný český pacifismus. Nebudu se přece bít na kordy v divadle, počkám raději, jak hra dopadne.
Petr Zelenka

Až na jednu jedinou výjimku čerpal historik výhradně ze známých a prokázaných faktů, které dokázal zařadit do příčinných souvislostí tak, jak to dosud nikdo před ním neudělal. Vyvrací výklad, podle kterého byla mnichovská dohoda zradou, „rozhodnutím o nás bez nás“.

Pečlivě rozkládá smysl Československé mobilizace, připravenost armády ubránit hranice v systému pohraničního opevnění a také nekompromisně dokládá selhání, v jehož důsledku pak Hitler útočil na Francii tanky československé výroby.

Opravdový problém mravní

Jan Tesař ve své knize ostře vyčítá českým intelektuálům samozřejmost, se kterou je Mnichov interpretován jako zrada. Připomíná, že především Francie, traumatizována stovkami tisíc mrtvých v zákopech 1. světové války, cítila odpovědnost vůči Francouzům za to, aby se něco takového pokud možno neopakovalo. A nebyla v tom sama.

obrázek
Zdroj: ČT24

„Postoj západní veřejnosti v době mnichovské krize je dostatečně prokázán. Je jasné, že vskutku zdrcující většina všude ve světě mnichovskou dohodu podporovala. Není to maličkost, vzít na sebe ve 20. století odpovědnost za válku,“ píše Jan Tesař.

Rozbor českého prožitku roku 1938, jak se odráží například ve verších nejznámějších básníků, které jsou od té doby stále znovu vydávány a citovány jako nejdokonalejší vystižení českého vlastenectví, přivede střízlivého badatele k základní charakteristice: teatrálnost.
Jan Tesař

Budeme-li podle něj schopni střízlivého pohledu na mnichovskou krizi, spatříme tedy mimo jiné také opravdový problém mravní. „Smí demokratický předák manévrovat k válce proti zřetelně vyslovené vůli většiny svého obyvatelstva, smí poslat na smrt právě ty, kteří to jednoznačně odmítají, a za věc, kterou oni nepodporují?“ ptá se Jan Tesař.

„Tvrdím, že je důkazem neupřímného postoje k demokracii a vůbec mravní inferiority, když veškerá československá literatura od roku 1938 až dodnes, ať si zaujímá jakékoli stanovisko k idiotské ‚národní‘ otázce, shoduje se v nepřátelství a posměchu vůči Západu, aniž by byla schopna aspoň zpozorovat opravdový a vážný problém demokracie jako takové,“ uvádí historik.

„Kdybychom brali demokratické principy opravdu vážně, měli jsme se už nejméně čtyřicet let zabývat právě takovýmito problémy demokracie, nespokojovat se s údajnou a možnou zbabělostí či podlostí Chamberlaina a Daladiera, a co nejhoršího, neposunovat jejich problém do polohy něčeho směšného a nedůstojného,“ argumentuje Tesař.

„Kdyby se naši intelektuálové místo ponižujících, nedůstojných básniček o zradě byli zaměřili na tento skutečný problém, možná mohli včas pochopit něco o technice tvorby veřejného mínění a manipulování davem a potom by možná nebyli bývali zůstali tak docela bezbranní právě v tom roce 1948, kdy šlo o tyto problémy, a nikoli zase o kapitulaci a vojenský puč, jak svým obětem i do 21. století sugerují ti nejzaručenější čeští demokraté.“

Uslzené národní divadlo

„Hlavní postavou“ Zelenkova filmu Ztraceni v Mnichově je papoušek francouzského ministerského předsedy Daladiera, který šokuje veřejnost svými hanlivými výroky na adresu Čechů a vychvaluje Adolfa Hitlera. Stejně jako film, který kritici řadí k nejzdařilejším dílům české kinematografie posledních let, je rovněž samotný Mnichov podle Tesaře velkolepým divadlem a happeningem.

obrázek
Zdroj: ČT24

„Rozbor českého prožitku roku 1938, jak se odráží například ve verších nejznámějších básníků, které jsou od té doby stále znovu vydávány a citovány jako nejdokonalejší vystižení českého vlastenectví, přivede střízlivého badatele k základní charakteristice: teatrálnost,“ vyvozuje Jan Tesař.

Ukazuji hrdinu, který se během natáčení své absurdní komedie začne zajímat o skutečné pozadí Mnichova, který ho ovšem původně vůbec nezajímal. Natáčení ztroskotá, ale jeho vhled do situace a historie je důležitý. Katarze filmu je v tomto případě v poznání.
Petr Zelenka

Podle něj jsou základní rekvizitou Mnichova slzy. Autor zkoumal, nad čím tak vydatně kanou. Usuzuje, že hlavním důvodem nářku jsou ztracená města, ztracené chaloupky v Sudetech, a jak píše, je udiven tím, odkud se vzalo tolik zármutku, když je zřejmé, že předpokladem odtržení pohraničních krajů byl nedostatek citových vazeb mezi jejich obyvateli a Královstvím, přinejmenším ze strany Sudetoněmců.

„Že by se tedy ze strany Čechů jednalo o lásku zhrzenou?“ táže se Tesař v Mnichovském komplexu. „Myslím, že skutečnost je prozaičtější a holá pravda že vyjde naráz najevo, když si připomeneme, že ani jedna z těch plaček z roku 1938 nezanaříkala v roce 1945, když na ztracená města, která vcelku neutrpěla válkou, přišla pohroma v podobě Čechů. Tehdy se projevila skutečná citová vazba Čechů k těmto krajům a neobstojí výmluva, že byly devastovány spodinou, protože spodině nikdo nepostavil hráz.“

Fasády bez základů

Také režisér Zelenka nachází srovnání československé historie s divadlem. „Naše dějiny jsou komedií. Bohužel,“ řekl v rozhovoru pro ČT v roce 2015, kdy měl jeho film premiéru. „Vykazují silné znaky divadelnosti, fikce, jakési hry a jsou většinou národa také tak chápány a prožívány. Odtud ten slavný český pacifismus. Nebudu se přece bít na kordy v divadle, počkám raději, jak hra dopadne.“

Na rozdíl od Jana Tesaře však Petr Zelenka nepodává historický výklad. Ovšem usiluje o to samé, o co historikovi jde. Začít se Mnichovem a jeho příčinnými souvislostmi znovu a zodpovědně zabývat. Pochopit minulost a přestat ignorovat fakta.

Postoj západní veřejnosti v době mnichovské krize je dostatečně prokázán. Je jasné, že vskutku zdrcující většina všude ve světě mnichovskou dohodu podporovala. Není to maličkost, vzít na sebe ve 20. století odpovědnost za válku.
Jan Tesař

„Ukazuji hrdinu, který se během natáčení své absurdní komedie začne zajímat o skutečné pozadí Mnichova, který ho ovšem původně vůbec nezajímal. Natáčení ztroskotá, ale jeho vhled do situace a historie je důležitý. Katarze filmu je v tomto případě v poznání. Vidíme člověka, kterému na něčem začalo záležet, který se změnil, přestal být ignorantem,“ říká filmař.

Podle Jana Tesaře snad právě nikde jinde jako v „Čechách“ není z hlediska budoucnosti tolik potřeba připomínat opravdovou bolestnou zkušenost Mnichova a skutečné příčiny tehdejší neschopnosti. „Občanská kultura a úcta ke svobodě se nevytváří ani neměří jednou projeveným stanoviskem, účastí na týdenním celonárodním happeningu ani typicky českým podpisem rezoluce,“ píše historik, když zmíněným happeningem označuje československou mobilizaci na podzim 1938.

„Občanství je potřebí budovat a pocit svobody šlechtit. Zvlášť důležité je to se zřetelem na evidentní český návyk, jak se nám zřetelně jeví právě na příběhu, který jsem tu shrnul. Tedy sklon k řešení zkratkou, k vytváření fasády bez základů, k okamžité jednorázové improvizaci bez svědomité přípravné práce,“ apeluje Tesař.

„Nedostatek houževnatosti, o němž přece vyprávějí celé české dějiny dávno před Mnichovem, jehož projevem je těžké mravní zhroucení po Mnichovu a ještě horší zhroucení po roce 1969, ten nemožno odvozovat od toho zatraceného happeningu a jeho závěru,“ sděluje nekompromisně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 19 mminutami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 3 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
13:41Aktualizovánopřed 4 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 4 hhodinami

Zůna jen popisoval stav zděděný po předchozí vládě, tvrdí šéf poslanců SPD

Peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině, uvedl na síti X předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala s tím, že ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) na páteční tiskové konferenci jen popisoval stav, který zdědil po vládě Petra Fialy (ODS). Zůna mimo jiné prohlásil, že podpora Ukrajiny bude pokračovat, jde jen o to, jakým způsobem, a že o osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek.
před 4 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 7 hhodinami

Sport potřebuje garanta, říká Šťastný. Start Tour de France v Česku podporuje

Dlouho se volalo po tom, aby tady byl někdo, kdo se věnuje sportu ve vládě, řekl Boris Šťastný (Motoristé), který obsadil nově vzniklý post ministra pro sport, prevenci a zdraví. „Ministři bez portfeje tady vždycky byli, jsou, budou. Ať veřejnost a média ocení, nebo neocení mou práci za těch pár let, jestli to byla, nebo nebyla trafika,“ vyjádřil se v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem k tomu, že někteří členové současné vlády v minulosti ministry bez portfeje kritizovali.
před 8 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 12 hhodinami
Načítání...