Známka s prezidentem Pavlem jde do prodeje. Zájem o ni bude, sběratelský potenciál ale nemá, míní odborníci

Poštovní známky s prezidentem Petrem Pavlem míří do prodeje. Podle odborníků na sběratelství o ně bude velký zájem – větší než u předchozích dvou hlav státu. Sběratelský potenciál ale podle nich nová emise nemá – a to především kvůli jejímu množství. Hodnota by do budoucna mohla narůst u výtisků s barevnostní nebo jinou tiskovou chybou.

„Vzhledem ke zdařilé grafické podobě a současné velké popularitě Petra Pavla předpokládáme mezi laickou veřejností zvýšený zájem o známky s panem prezidentem,“ uvedl za aukční dům Burda Auction jeho provozní ředitel Stanislav Výtisk. A s jeho slovy souhlasí i další aukční domy a filatelie, které ČT oslovila.

K popularitě známky by podle nich mohl dále přispět i zvýšený zájem médií a veřejnosti, který provázelo už její uvedení nebo právě neobvyklý design. „Vzhledem k váhání nově zvoleného prezidenta, jestli chce vůbec být vyobrazen, se jí dostalo poměrně velké mediální pozornosti. Navíc její moderní design a příběh, který každá jednotlivá známka nese, tento zájem ještě posílí,“ uvedl Jindřich Jirásek, ředitel veletrhu Sběratel, který je největším setkáním sběratelů ve střední a východní Evropě.

Speciální prodej však oslovené společnosti nepřipravují. Známky podle nich nejsou vzácné, a tedy ani sběratelsky atraktivní. Jejich hodnota pak pravděpodobně ani do budoucna nebude zásadně stoupat – především proto, že jich mezi lidmi bude kvůli velkému nákladu dostatek. „Novou známku pana prezidenta Pavla si jistě sběratelé koupí, ale bude obrovské množství stejných známek, takže ze sběratelského hlediska to zajímavé není, jelikož to bude mít každý,“ okomentoval situaci jednatel Filatelie Praha Petr Pflanzer Flaška. 

Mezi sběrateli by podle odborníků mohly vzbudit větší nadšení až unikátní kusy v podobě přípravných nebo chybových tisků – ty mohou vzniknout během samotné produkce známek. „Pestrý a široký výběr použitých barev také jistě povede k různým barevným tiskovým odchylkám a to je další věc, která může zvýšit cenu konkrétního kusu,“ uvedl dále Jindřich Jirásek. Do budoucna pak očekávají také poptávku třeba po sbírání známek v jejich různých barevných variantách na dopisech a pohledech.

Prezidentský aršík bude k dispozici na poštách a webu České pošty. Obsahovat bude deset známek, jeho cena bude 230 korun. Oficiální uvedení se koná ve středu od 10 hodin v budově Hlavní pošty v Jindřišské na Praze 1.