V neděli 11. prosince se bude měnit jízdní řád na železnici, na několika hlavních trasách přinese výrazné zrychlení. Je to hlavně díky tomu, že Správa železnic momentálně dokončuje několik velkých stavebních projektů. Dopravci ale upozorňují, že problémů se spolehlivostí vlaků neubude, právě kvůli dalším velkým výlukám.
Železnici čeká nový jízdní řád. Díky opraveným úsekům některé vlaky zrychlí
Do údolí řeky Svitavy se po roční výluce opět vrátily koleje i provoz na nich. Už o příštím víkendu tam začnou jezdit aspoň regionální spoje a během roku se vrátí i zbytek provozu.
Podobných velkých projektů se na české železnici dokončuje hned několik, jde mimo jiné o dluhonickou spojku u Přerova na trati z Olomouce do Ostravy nebo o část čtvrtého koridoru z Prahy do Českých Budějovic.
Druhá zmíněná je v provozu už od léta, ale vlaky po ní začaly jezdit plnou rychlostí až nyní, což vede k paradoxním situacím – rychlíky v tomto úseku už jezdí výrazně rychleji, jenže jízdní řád s tím zatím nepočítá, takže musejí v další stanici počkat dlouhé minuty.
Nové jízdní možnosti se začnou využívat od prosince. Úsek severně od Tábora zrychlí cestu do centra Prahy o devět minut (expresy ji poprvé zajedou pod hodinu), a když se přidá druhý úsek jižně od Tábora, nejrychlejší spoje se z centra Prahy do Českých Budějovic dostanou za sto minut – o osmnáct minut dřív než letos. Podle mluvčího Českých drah to cestující pozná i bez znalosti jízdního řádu.
Problém je, že jízdní doby třeba na linkách z Prahy do Ostravy se sice zlepší, ale vlaky pořád budou pomalejší než před třemi lety. Řada výluk, třeba ta u Ústí nad Orlicí, u Poříčan nebo v Pardubicích, totiž ještě neskončí. Průjezdnost podle generálního ředitele Správy železnic ovlivní až příští rok.
Dopravci mají výhrady
Dopravci upozorňují, že není vyloučený ani takový kolaps, jako letos v létě právě na páteřní trati na Moravu, kde tehdy uvázly tisíce lidí na dlouhé hodiny. Mimo jiné kvůli absenci odklonové trasy. Přitom příští rok se budou znovu opravovat obě tratě z Prahy na východ.
„Vadí nám určitá bezohlednost Správy železnic vůči dopravcům a cestujícím. Snaží se postupovat cestou nejmenšího odporu a dělá ty věci, které jsou pro ni jednodušší, než ty, které jsou pro ni potřebné,“ prohlásil Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců Bohemia.
Jde i o peníze. Rekonstrukce železničních tratí nekomplikuje tolik administrativy jako třeba stavby nových dálnic, a proto se na nich lépe čerpají evropské dotace. Příští rok bude na stavby českých železnic rekordní množství peněz – 62 až 70 miliard korun.