Praha - Ministerstvo vnitra chce, aby pojišťovny při stanovení výše povinného ručení u řidiče nezohledňovaly pouze počet jím způsobených nehod, ale i počet jeho přestupků. Informace o přestupcích proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu by měly pojišťovny dostávat od policie, například počty trestných bodů. Novinářům to dnes řekl ministr vnitra Ivan Langer.
Vnitro chce pojišťovnám poskytnout přístup k údajům o přestupcích
Zákon o silničním provozu se má změnit v rámci policejní reformy. „Dnes mohou pojišťovny sankcionovat pouze dopravní nehody, ke kterým již došlo. Nemohou tak zohlednit rizikové chování řidičů, kteří se často dopouštějí nebezpečných přestupků a působit tak na ně preventivně,“ uvádí Langer v dokumentu o policejní reformě. Ministerstvo již podle něj s pojišťovnami o možnosti brát v úvahu při pojištění přestupky jedná.
Pojišťovny možnost zahrnutí bodového systému do jejich pojistné politiky připouštějí, ale konkrétní možnosti budou teprve předmětem jednání, reagovala mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová. Některé hlasy ze sektoru pojišťoven jsou ale k návrhu skeptické. „Pojišťovny přece řeší vozidla, nikoliv řidiče,“ řekl ČTK odborník v pojišťovnictví, který si nepřál být jmenován. Pojišťovny pojišťují a nahrazují škody, ale jejich úkolem není vychovávat řidiče, dodal. Problém by podle něj navíc vznikl u takzvaných flotilových smluv s podnikovými vozy.
Ministerstvo plánuje, že by změna zákona mohla začít platit od počátku příštího roku. Pojišťovny by pak měly dva až tři roky na to, aby zpracovaly potřebná data z centrálního registru řidičů a vtvořily nový pojistný model. Podle Langra pojišťovny s návrhem ministerstva zatím souhlasí.
Možnost pojišťoven získávat informace o přestupcích souvisí s požadavkem policie, aby se nemusela zabývat dopravními nehodami, při kterých nevznikne alespoň stotisícová škoda. Policistům vadí, že často dělají pouze práci pro pojišťovny, které na základě policejních protokolů vyplácejí pojistky. Zjišťují pro ně příčiny a viníky nehody, ačkoli se při havárii nikdo nezranil a ani škoda nepřekročila určenou hodnotu.
Současná hranice výše škody pro případy, kdy se nehodou musí zabývat policie, je stanovena na 50 000 korun. Ve skutečnosti ale policisté jezdí i k nehodám s mnohem nižší škodou. Policie chce nově vyjíýždět jen k nehodám, u kterých se někdo zraní a způsobená škoda přesáhne nově stanovenou sumu.
Hranice způsobené škody navrhovaná policii je již jistým kompromisem, dříve se totiž hovořilo o čtvrtmilionové hranici. Česká asociace pojišťoven ale s návrhem měnícím hranici škody nesouhlasí. Argumentovala například tím, že by se rapidně zvýšil počet pojistných podvodů.