Stanislav Berkovec získal zakázku od ministerstva, kde pracoval. Podílel se na ní i syn poslance Humla

12 minut
Reportéři: Poslanci Huml a Berkovec se zapletli do veřejné zakázky
Zdroj: ČT24

Syn Stanislava Humla se v době, kdy byl jeho otec poslancem za Věci veřejné a ministerstvo dopravy vedl Pavel Dobeš ze stejné strany, dostal k veřejné zakázce. Spolu s ním ji získala i firma spojená s dalším politikem – který tehdy podobně jako Huml pracoval přímo pro ministra – Stanislavem Berkovcem. Huml starší je dnes poslancem za ČSSD a Berkovec za ANO. Zjistil to Lukáš Landa z pořadu Reportéři.

Stanislav Berkovec, tehdy člen poradního sboru ministra dopravy, a jeho nynější poslanecký asistent Jaroslav Švehla usilovali v roce 2011 s firmou Lokeren o veřejnou zakázku. Ministerstvo dopravy plánovalo zaplatit 2 miliony korun za šest školení na motorkářských srazech o bezpečné jízdě na motorkách a první pomoci.

Poslanec Stanislav Berkovec (ANO)
Zdroj: Martin Štěrba/ČTK

Berkovec a Švehla ale neměli s pořádáním takových akcí zkušenosti a oslovili proto společnost Promo Point Romana Jakovce, která zkušenosti měla. A zakázku společnosti získali.

K zakázce se ale bez schválení ministerstva dostala na pozvání Berkovce a Švehly i společnost Pulzano, za kterou jednal syn poslance Humla Jan. O tom ale zkušený pořadatel kampaní Promo Point nevěděl a zjistil to až poté, co nastal mezi ním a firmou Lokeren spor o peníze.

„Došlo k tomu, že pan Švehla jako představitel firmy Lokeren za námi přišel a říká, hele, já tam do té zakázky musím zakomponovat pana Humla mladšího, kterého my jsme do té doby neznali, z firmy Pulzano. To je syn pana Humla staršího, poslance. A vzhledem k tomu, že pan Huml starší nám tu zakázku jako Lokerenu sehnal, tak si z toho potřebuje nějakým způsobem ukrojit nějaký peníz,“ uvedl v pořadu Reportéři k okolnostem, jak se k zakázce dostala firma Humla mladšího, majitel firmy Promo Point Jakovec. Jaroslav Švehla ale tuto verzi dnes popírá.  

Spor mezi firmami Promo Point a Lokeren se týkal 436 tisíc korun. Ty Berkovec a Švehla nezaplatili společnosti Promo Point, která jako jediná měla s pořádáním akcí o bezpečnosti zkušenosti a byla hlavním realizátorem této dvoumilionové zakázky. Peníze – téměř 400 tisíc korun – naopak odešly na účet firmy Humla mladšího. A to poté, co se jeho otec do sporu vložil.

Na začátku roku 2012 nás navštívil Huml starší osobně. Řekl, doufám, že víte, kdo jsem, že mě znáte. Doufám, že vás nenapadne firmu Pulzano nebo jméno Huml popotahovat po nějakých soudech, který jste si teď začali s firmou Lokeren.
Roman Jakovec
majitel firmy Promo Point

„K tomu se nebudu vyjadřovat, protože to řeší soud,“ odvětil Jan Huml, který je dnes společně se svou sestrou Terezou majitelem firmy, za niž v roce 2011 pouze jednal. Jeho otec si už nevzpomíná, proč do sporu vstupoval.

Berkovec i Humlové působili na ministerstvu

Oslovit tři firmy u zakázky malého rozsahu je v pořádku. Ale musí to být firmy, které mají reálnou zkušenost s realizací tohoto typu zakázek, musí mít nějakou historii a hlavně nesmí být v žádném střetu zájmů. To znamená že by neměly být ani personálně propojeny. Ani by ti lidé, kteří za nimi vystupují, neměli mít žádnou vazbu na toho zadavatele, což je ministerstvo dopravy. Tady se to evidentně nestalo.
David Ondráčka
ředitel Transparency International ČR

Otázka je, zda mohl mít poslanec Stanislav Huml na udělení zakázky vliv. On i jeho syn na ministerstvu dopravy vedeném Pavlem Dobešem (VV) roce 2011 působili – Huml starší, v té době poslanec za Věci veřejné, byl členem meziresortní skupiny, která pracovala na otázkách bezpečnosti silničního provozu. A Huml mladší působil v nadaci Besip zřizované ministerstvem. Právě Besip a ministerstvo měly podle Berkovce zakázku připravit. A k resortu měl blízko i Berkovec coby člen poradního týmu několika ministrů. 

Ministerstvo dopravy zakázku na školení o bezpečné jízdě na motorkách udělilo tak, že oslovilo napřímo tři společnosti. A to zmiňovanou firmu Lokeren Berkovce se Švehlou, společnost Humla mladšího – a sdružení, ve kterém působili opět Berkovec a Švehla.

Dopadlo to tak, že po poslední akci, když jsme vystavili fakturu, že nám má Lokeren zaplatit, tak už došlo k tomu, že pan Švehla řekl, ale já vám to nezaplatím, já prostě na to nemám, já jsem musel téhleté partě (Humlovi mladšímu) odvést půl milionu korun.
Roman Jakovec
majitel firmy Promo Point

Vítězná firma neměla s pořádáním kampaní o bezpečnosti zkušenosti a firma, za kterou jednal syn poslance Humla, se ještě měsíc před zakázkou věnovala jen pronájmu nemovitostí. Práci na zakázce proto odvedla třetí firma Promo Point, jež ale nedostala zaplaceno. O neproplacené faktury se pak soudila několik let. V dubnu roku 2014 dal Městský soud v Praze Promo Pointu za pravdu.

Zakázka ministerstva
Zdroj: ČT24

„Soud dospěl k závěru, že žalobkyně, to znamená společnost Promo Point, skutečně vykonala nafakturované služby. Žalovaná společnost Lokeren je povinna žalobkyni zaplatit 436 tisíc korun i s příslušenstvím,“ říká mluvčí Městského soudu v Praze Markéta Puci. 

Po rozsudku se firma Promo Point obrátila na exekutora a požadovala své peníze. Jenže narazila – firma poslance Berkovce a jeho asistenta Švehly svůj účet dávno zrušila. „To znamená, jedná se o dlužníka, který už nemá žádné peníze. A pohledávka společnosti Promo Point je nedobytná,“ shrnuje nezávislá advokátka Petra Bielinová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 1 hhodinou

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 2 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 3 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 6 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 9 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 9 hhodinami
Načítání...