Zásilkové služby už pocítily předvánoční nákupy. Za poslední dva týdny stoupl počet přepravovaných balíků řádově o statisíce, firmy shání také brigádníky. České televizi to potvrdily čtyři oslovené společnosti. Zvýšený zájem souvisí s blížícími se Vánocemi, ale i s přechodem kamenných obchodů do online prostředí.
Šest týdnů do Vánoc: Zásilkové služby hlásí statisíce balíků týdně navíc a hledají brigádníky
Už v polovině listopadu jsou zásilkové služby zavalené balíky. Společnost Zásilkovna pozoruje zvýšený zájem o své služby už od října, začátkem listopadu však výrazně stoupl. „V posledních týdnech je to až o statisíce více za týden,“ uvedl mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa.
I Česká pošta hlásí výrazný nárůst doručovaných zásilek. „Za loňský rok jsme přepravili přes 52 milionů balíků, letos očekáváme, že se dostaneme na číslo 55 milionů, od listopadu roste jejich počet v řádech statisíců týdně,“ uvedl mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.
Nárůst poptávky pozoruje i kurýrní služba DoDo. „Situace posledních měsíců nutí obchodníky digitalizovat své prodeje, a tedy si i zajišťovat doručení zboží směrem k zákazníkovi,“ uvedla marketingová manažerka firmy DoDo Jana Hejnicová.
E-shopy stále rostou
Podle Chalupy ze Zásilkovny je nárůst poznat i při srovnání čísel z doby před pandemií. „Pokud porovnáme aktuální čísla s rokem 2019, vidíme, že celý sektor e-commerce stále výrazně roste. Podle dostupných čísel byl ve třetím čtvrtletí letošního roku obrat tuzemských e-shopů 46,77 miliardy korun, což je o dvacet procent více než v předpandemickém roce 2019,“ řekl Chalupa.
Česká pošta čeká, že množství přepravovaných balíků v listopadu ještě stoupne. „Největší nápor očekáváme v souvislosti se slevovými akcemi e-shopů na přelomu listopadu a prosince,“ řekl mluvčí pošty Vysoudil.
Na tradičně zvýšený zájem v období kolem Black Friday se chystá i Zásilkovna. Letos také poprvé využije technologii opřenou o umělou inteligenci, která komunikuje se zákazníkem.
„Spustili jsme nového inteligentního voicebota neboli virtuálního asistenta. Ten nám během předvánočního nakupování výrazně pomůže. Před Vánoci ve špičce očekáváme v jednu chvíli více než pět set hovorů od zákazníků, a to už bychom bez pomoci technologie zvládali velmi obtížně,“ uvedl mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa.
Pomůžou roboti
O Vánocích také poprvé použijí robotické třídičky zásilek. „Oproti dosavadnímu systému, kdy zásilky třídí lidé, dokážou roboti za hodinu odbavit a roztřídit více než deset tisíc zásilek, což je dvojnásobek ve srovnání se současným režimem,“ uvedl Chalupa.
I tak balíkové služby shání brigádníky. „Letošní rok budeme nabírat zhruba pět tisíc lidí pro výpomoc v provozu,“ řekl mluvčí České Pošty Ivo Vysoudil. I Zásilkovna reaguje na zvýšenou poptávku. „Postupně nabíráme brigádníky, řádově jde o několik stovek lidí,“ potvrzuje. Balíková služba DPD také přibírá doručovatele.
„V současné chvíli je na Vánoce nasmlouváno 2100 kurýrů a počítáme s jejich průběžným zapojováním podle aktuálních objemů. Na depech jsme připraveni posílit kapacity až o pětadvacet procent,“ uvedl generální ředitel DPD Miloš Malaník.