Rychlostní silnice zanikají. Z většiny budou dálnice, na dvou auta zpomalí

Více než tři roky připravovalo ministerstvo dopravy a posléze Ředitelství silnic a dálnic přeznačení rychlostních silnic. Jde o naplnění tzv. nového pojetí dálniční sítě, která s existencí rychlostních silnic v dosavadní podobě již nepočítá. Z většiny se od 1. ledna stanou dálnice, z několika dalších silnice pro motorová vozidla s omezením rychlosti na 110 km/h. Jak se tedy s Novým rokem změní dálniční síť?

Rok 2015 byl pro české dálnice smutný. Za 365 dnů se neprodloužila ani o kilometr. Se začátkem roku však přibude zhruba 400 kilometrů – aniž by se přitom fakticky postavilo cokoli nového.

K dosavadním dálnicím D1, D2, D3, D5, D8 a D11 přibudou D4, D6, D7, D10, D35, D46, D48, D52, D55, D56 a D0. Do kategorie dálnic se vrátí také dosud neuskutečněné projekty příhraničních úseků dálnic D3 či D11, které před časem silničáři kvůli méně náročným parametrům přeznačili na rychlostní silnice.

Dálnice
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Dálnicí D49 by potom měla být komunikace, která bude pokračovat od hulínské dálniční křižovatky na východ.

O které úseky se dálniční síť rozšíří?

3 minuty
Jak se změní silniční síť od Nového roku?
Zdroj: ČT24

Stejná značka, jiná pravidla

Rychlostní silnice jako zvláštní kategorie komunikací od roku 2016 v Česku již nebudou. Přesto zůstane mezi silnicemi I. třídy zvláštní skupina, kde budou pravidla k řidičům velkorysejší. „Díky tomu, že jsme z rychlostních silnic udělali dálnice, uvolnila se nám značka silnice pro motorová vozidla,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Značku nově řidiči naleznou na většině směrově oddělených vícepruhových silnic.

Oproti dosavadní úpravě však nebudou pro řidiče platit stejná pravidla jako na dálnicích, maximální povolená rychlost na silnicích pro motorová vozidla klesne na 110 km/h. Značka silnice pro motorová vozidla se podle nových pravidel může objevit i na komunikaci, která nemá oddělené jízdní pásy, na takové ale platí limit 90 km/h.

Silnice I/37
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Silnicí pro motorová vozidla s rychlostí do 110 km/h bude například cesta mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo čtyřpruhové úseky mezi Karlovými Vary a Teplicemi. Současně do kategorie silnic pro motorová vozidla spadne (resp. v ní zůstane) několik dosavadních rychlostních silnic. Konkrétně jde o severočeský úsek původní R35 od Turnova do Liberce a R63 z Teplic k provizornímu začátku severní větve D8.

  • I/7 Chomutov – Křimov
  • I/11 v Ostravě (Poruba – Zábřeh); Ostrava – Havířov
  • I/13 Karlovy Vary – Ostrov; Jirkov – Komořany; Starý Most – Bílina; Bílina – Teplice
  • I/20 Plzeň – dálnice D5; Nová Hospoda – Písek
  • I/23 Brno – dálnice D1
  • I/26 Plzeň – dálnice D5
  • I/27 Plzeň – Dobřany (konec čtyřpruhového úseku)
  • I/34 České Budějovice – Jivno
  • I/35 Ohrazenice – Chrastava; Křelov – Olomouc
  • I/37 Pardubice – Hradec Králové
  • I/38 Jihlava – dálnice D1
  • I/43 Brno – Česká
  • I/44 obchvat Postřelmova
  • I/48 Český Těšín (70. km) – státní hranice
  • I/50 Brno – dálnice D1
  • I/56 v Ostravě (dálnice D1 – Českobratrská)
  • I/57 Jablůnka – Vsetín
  • I/63 Teplice – dálnice D8
  • Městský okruh v Praze

Silnice pro motorová vozidla včetně těch, které do konce roku 2015 patří mezi rychlostní silnice, jsou pro osobní auta bez poplatku. Mýtné pro nákladní dopravu odpovídá zpoplatnění státních silnic.

Dálnice v roce nula

Velkým přeznačením dálniční sítě začíná rok, který by řidiče měl potěšit i skutečným otevřením nových dálničních úseků, zejména ŘSD slibuje dlouho odříkaný úsek D8 přes České středohoří. Bude také pokračovat modernizace D1, která má nabrat na obrátkách, pracovat by se během roku mělo až na osmi úsecích.

obrázek
Zdroj: ČT24

Rok 2015 byl naopak mimořádně chudý co do nových dálnic. K dosavadní síti nepřibylo nic, k síti rychlostních silnic, které jsou nově přeznačené na dálnice, přibyly pouze čtyři kilometry R6/D6 mezi Lubencem a Bošovem. Může se to zdát paradoxní vzhledem k tomu, že celý rok 2015 poznamenaly rozsáhlé uzavírky, neboť se stát snažil na poslední chvíli využít peníze z evropských fondů. Částečně však šlo o části staveb, které budou pokračovat i napřesrok, většinou potom o opravy již existujících silnic.

Silničáři v roce 2015 také dokončili některé přeložky silnic I. třídy, které slouží jako obchvaty. Částečnou úlevu přinesly obyvatelům Chrudimi nebo Žďáru nad Sázavou. Nelze ale zapomenout na patrně největší dopravní událost roku 2015 – otevření tunelového komplexu Blanka. Ten není součástí státní silniční sítě, spravuje jej Praha, která také stavbu financovala. Řidiči do nitra tří na sebe navazujících tunelových úseků poprvé vjeli 19. září.

Doprava v Praze po otevření tunelu Blanka
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Místo deště přijde uprostřed týdne slunce a teplo

Po deštivém začátku týdne přijde ve středu slunečné počasí s nadprůměrnými teplotami, které mohou vystoupat ke čtrnácti stupňům Celsia. Slunce se objeví spíš v Čechách, na Moravě převládne zatažená obloha a nižší teploty. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) ve své týdenní předpovědi.
před 1 mminutou

V osadě Bedřiška začalo bourání domu, který dřív bránili aktivisté

Policisté v pondělí brzy ráno zajistili v bývalé hornické kolonii Bedřiška v Ostravě dům určený k demolici. V minulých dnech na jeho střeše setrvávali aktivisté, kteří se tak snažili bourání zabránit. Nyní tam nebyli. Informovali o tom starosta Patrik Hujdus (Starostové pro Ostravu) a policejní mluvčí Eva Michalíková. Hujdus uvedl, že kolem 6:30 začalo bourání objektu. Mluvčí obyvatel Bedřišky Eva Lehotská kroky městského obvodu odsoudila.
06:12Aktualizovánopřed 3 mminutami

Oxid uhelnatý je tichý zabiják. Nepodceňujte kontrolu kotle, vyzývají experti

Není vidět ani cítit, přesto každý rok zabíjí. Hlavně na začátku topné sezóny. Třeba ve středu ráno přiotrávil oxid uhelnatý pět lidí v Příbrami. I proto odborníci připomínají dvě věci: mít doma detektor, který zvýšenou koncentraci jedovatého plynu odhalí, a nepodceňovat kontrolu kotle. K prvotním příznakům otravy oxidem uhelnatým patří slabost, únava, zrychlené dýchání nebo silné bušení srdce. V takovém případě by se měl člověk co nejrychleji dostat k otevřenému oknu k přísunu čerstvého vzduchu.
před 20 mminutami

Vesnické obchody fungují i díky dotacím, splnit podmínky je pro část složité

Z dotačního programu Obchůdek 2021+ stát vyplatil vesnickým prodejnám už 126 milionů korun. Podnikatelé můžou získat až sto třicet tisíc například na zaplacení energií, nájmu nebo zaměstnanců. Nejnižší zájem o podporu je letos v Karlovarském kraji. Splnit podmínky a vyplnit žádost může být ale pro některé obchodníky náročné.
před 50 mminutami

Koupit dítěti chytrý telefon, či nikoliv? Klíčová je komunikace, míní experti

Koupit dítěti chytrý telefon, či nikoliv? A v kolika letech nejdříve? To je dilema, které se s příchodem Vánoc řeší v nejedné domácnosti. Přístup těch nejmladších k těmto přístrojům se snaží změnit iniciativa Dětství bez mobilu, která zveřejnila na začátku prosince výzvu Odložme smartphony. Na tom, kdy pořídit chytrý telefon a jestli například plošně omezit sociální sítě, se ale často neshodují ani odborníci.
před 1 hhodinou

Dálnice i železnice. Ministerstvo vykáže dvacítku staveb jako výdaje na obranu

Více než osm miliard korun vykáže ministerstvo dopravy z letošních útrat jako výdaje na obranu. Vytipovalo dvacet staveb, které by v případě potřeby sloužily armádě. V týdnu to jednomyslně schválili poslanci rozpočtového výboru.
před 1 hhodinou

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 10 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 12 hhodinami
Načítání...