Zaměstnancům automobilek v Česku, ale i dalším lidem v českém průmyslu letos zřejmě dál výrazně porostou mzdy. Vyplývá to jak z dalšího očekávaného růstu ekonomiky, tak i z vyjednávání mezi odboráři a zaměstnavateli. Například automobilka Škoda naposledy nabídla svým zaměstnancům desetiprocentní zvýšení tarifních mezd. Odboráři to odmítli jako nedostatečné.
Průmysl dál táhne mzdy vzhůru, odbory Škody Auto chtějí přidat víc
Automobilový průmysl je dlouhodobě tahounem českého exportu i celé domácí ekonomiky. A tomu v posledních letech odpovídají i peníze pro zaměstnance. Průměrná mzda v tomto odvětví v minulém roce stoupla na více než 37 tisíc korun. To je výrazně nad celostátním průměrem.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula očekává výrazný nárůst mezd v celém kovoprůmyslu.
- automobilky
2016 42 523
2017 45 633 - výrobci dílů
2016 31 032
2017 33 062 - Zdroj: AutoSAP
Návrh vedení Škody Auto na růst mezd jejích zaměstnanců o deset procent, navíc za dvanáct měsíců, je tak podle odborů málo.
„Už samotné vyjednávání o tarifních úrovních je mezi osmi až deseti procenty, a když k tomu zohledníme i podíl na hospodářském výsledku, což předpokládám, tak se částka dostane vysoce přes deset procent,“ uvedl Středula.
A tak jsou odbory ve střehu. „Stávkový výbor je připraven, Podniková rada jej schválila,“ uvedl předseda odborů KOVO Mladá Boleslav Jaroslav Povšík.
„V kategorii výrobních dělníků narostl průměrný výdělek v roce 2017 o více než deset procent. Škoda Auto je zaměstnavatelem, u něhož se mzdy zvyšují jak v dobách dobrých, tak i v těch horších,“ připomněl člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.
Jenže odbory dlouhodobě požadují výraznější dvojciferný růst. Podle vedení ale firma nemůže zvedat mzdy příliš, aby to nemělo negativní dopad na dodavatele – přetáhlo by jim to dělníky. Průměrná mzda na těchto pozicích byla přitom loni zhruba 40 a půl tisíce.
„Firma na to skutečně má a může pomoci ke sbližování mezd mezi Českem a dalšími státy,“ dodal Středula.
V TPCA porostou mzdy o 16 procent
V kolínské automobilce TPCA už mají kolektivní smlouvu na letošní i příští rok podepsanou. Podle ní zaměstnancům porostou mzdy do konce roku 2019 o celkem šestnáct procent.
To v nošovické Hyundai ještě letos porostou výplaty podle kolektivní smlouvy podepsané loni. Dělníkům se za dva roky dohromady zvednou mzdy o dvanáct procent.
Stejně jako tady rostly průměrné mzdy i v dalších automobilkách. Za poslední dva roky se zvedly o víc než tři tisíce. Třeba nejmenší česká automobilka je na trhu necelé čtyři roky. Na výrobě malých užitkových vozidel se tady podílí sedmnáct zaměstnanců.
„Při montáži nepoužíváme žádnou automatizaci, montáž takového auta pro osm lidí je otázka dvou set hodin,“ nastínil ředitel společnosti Zebra Group Petr Řihák. Každý rok svoji produkci aut zdvojnásobují. Průměrná mzda je 35 tisíc korun. „Myslím, že se nám snad podaří mzdy udržet na této úrovni a spíše se budeme věnovat tomu, abychom usnadnili práci,“ dodal.
Podobná situace je i u výrobců autodílů. Tam se meziročně přidávaly v průměru víc než dva tisíce. Lidé si tam tak vydělají přes 33 tisíc korun.