Česká televize před volbami nabízí předvolební duely představitelů osmi uskupení s nejvyšším volebním potenciálem. Do prvního duelu moderovaného Martinem Řezníčkem pozvala zástupce subjektů, které v zářijovém průzkumu měly sedmý a osmý nejvyšší potenciál. Pozvání přijali Róbert Šlachta (Přísaha) a Petr Macinka (Motoristé sobě).
Předvolební duel začal aktuálním tématem, a to samotnými volbami, proč se subjekty rozešly, nebo jak se od sebe liší.
Šlachta si myslí, že tyto volby budou zejména o ekonomice, bezpečnosti a velkých kauzách, jako jsou ta bitcoinová a Dozimetr.
Macinka se domnívá, že nadcházející volby jsou hlavně o tom, jaká bude vládní alternativa po odchodu vlády Petra Fialy (ODS). Zda bude kabinet levicový s komunisty, nebo pravicový s Motoristy, dodal.
Politický rozchod
Moderátor připomněl, že ještě do evropských voleb šly subjekty společně, zeptal se proto, co stálo za jejich rozchodem.
„Těžko říct. Myslím si, že koalice do evropských voleb byla dobrá. Byly to jiné volby. Byly to volby o evropských tématech, zatímco volby národní jsou opravdu o vládě a jsou o ideovém přístupu k široké správě státních agend tak, jak by je chtěla politická strana vykonávat,“ uvedl Macinka.
Moderátor v této souvislosti upozornil, že ze strany Róberta Šlachty padl na adresu Motoristů výraz „podraz“. „To, co tady Petr říkal, není úplně tak, jak to bylo. Já si hodně zakládám na podání ruky, a když to podání ruky je, tak věřím tomu, že by to v politice mělo být, a myslím si, že kdyby to bylo, tak z toho marasmu, který tady máme, bychom se možná dostali někam jinam,“ poznamenal předseda Přísahy.
Macinka s ním ale nesouhlasí. „Já myslím, že když mluvíš o podané ruce, tak mně říkal Filip Turek na podzim, tedy ještě předtím, než my jsme měli náš první kongres, kdy jsi mu před svědky v evropském parlamentu říkal, že raději budeš mít dvě procenta sám než osm procent s Macinkou. Já myslím, že ty postoje byly trošku jinak,“ reagoval šéf Motoristů.
Podle Šlachty spolupráce nedopadla z toho důvodu, že se Macinka začal obklopovat lidmi, kteří jsou pro jeho hnutí neakceptovatelní. Jako příklad uvedl zpěváka Otu Klempíře nebo bývalou nejvyšší státní zástupkyni Renátu Veseckou. „Dělali jsme spolu tři měsíce evropskou kampaň a já jsem nikdy neslyšel jméno Vesecká,“ poznamenal Šlachta.
Macinka odvětil, že Veseckou považuje za „nezpochybnitelnou autoritu na poli justice“. „Někdo ji může mít rád, někdo nemusí. Je to bývalá nejvyšší státní zástupkyně, která určitě v této agendě leccos udělala,“ reagoval.
Rozdíly
Oba předsedové odpovídali také na otázku, v čem se jejich subjekty liší.
„Já myslím, že každý z nás má expertizu trochu v něčem jiném. Přísaha je víceméně bezpečnostní hnutí, zatímco my se snažíme profilovat Motoristy jako novou, čerstvou konzervativně pravicovou politickou stranu, která je ideově vyprofilovaná a má nějaký pohled na svět,“ sdělil Macinka.
Podle Šlachty je to u Přísahy trochu opačně. „Pokud se některému z občanů rozbije kohoutek, tak Přísaha je tady na to, aby to opravila a byla pro občany ta správná. My nemáme ideologii. Možná ti lidé – jsou to praktici, kteří prošli politikou, už v politice fungovali, jsou to odborníci a ty nabízíme oproti ideologicky uchopenému hnutí Motoristů a v tom je ten zásadní rozdíl,“ domnívá se Šlachta.
Macinka neví, jestli volič očekává od svého voleného zástupce v dolní komoře parlamentu, že mu bude opravovat kohoutky. „Spíš očekává, že opraváři stát nebude příliš vstupovat do života, zaplevelovat mu jeho pracovní povinnosti,“ podotkl. Šlachta dodal, že opravář kohoutků znamená to, že je Přísaha občanovi blízko.
Jak zlevnit život
V další části duelu diskutující debatovali o zdražování, vysokých cenách potravin nebo o rozpočtu.
„Byly to čtyři dlouhé roky, čtyři roky zdražování, inflace, narůstající byrokracie, čtyři roky, kdy vláda mlčky přihlížela rozvratu české ekonomiky a trestala produktivní lidi i důchodce a u toho projídala budoucnost obřím zadlužováním, takže Motoristé tohle chtějí otočit. Zastavit dluhy, zjednodušit život podnikatelům, odmítnout emisní daně a ubránit levnou energii z jádra a také z uhlí. Vrátit zdravý rozum do zemědělství, aby potraviny nebyly drahé, to je náš recept na lepší život,“ prohlásil Macinka.
Šlachta si myslí, že za čtyři roky jsou v Česku kauzy, které občany okrádají o finance. „Přísaha je jediná, která dokáže peníze občanům zachránit. Přicházíme s ekonomickým programem, přicházíme s věcmi, které mají pomoci občanům, na které vláda zapomněla,“ uvedl.
Přísaha například prosazuje nulovou DPH na základní potraviny a slibuje si od toho pokles cen potravin. „Bavíme se o základních potravinách, vždycky tam musí být dvě cenovky před a po, které ukazují, kolik to bylo bez DPH,“ vysvětlil Šlachta, jak by chtěl zajistit, že ke zlevnění opravdu dojde.
Vysoké ceny potravin podle Macinky nevznikají na polích nebo v mlékárnách, ale na pokladnách supermarketů. „Tam je třeba se dívat, chceme trochu posílit pravomoci antimonopolního úřadu, má často svázané ruce,“ míní. Určitě je podle něj potřeba se podívat i na náklady, jaké mají výrobci a zemědělci.
Šlachta se taky domnívá, že antimonopolní úřad má být ten aktivní, a nečekat na podněty. I on prosazuje, aby úřad měl možnost účinněji trestat prohřešky.
Přísaha i Motoristé si stěžují na vysoké ceny energií. Přísaha tvrdí, že vykoupí sto procent ČEZu. Šlachta řekl, že jde o to jednat s minoritními vlastníky. Kolik by to stálo, ale neřekl.
„Umíme si představit, že společnost ČEZ bude dále obchodována na burze a ta minorita bude v nestátním držení, na druhou stranu, aby mohlo dojít k nějakému zefektivnění trhu s elektřinou, tak navrhujeme za tohoto stavu zřízení nějakého státního distributora,“ uvedl Macinka.
Moderátor také vzpomenul, že Motoristé říkají, že prosadí nižší ceny paliv. „Kdo by nechtěl nižší ceny paliv? Na druhou stranu je to velmi zásadní příjem do státního rozpočtu, ale nedokážu si úplně představit, že bychom ho krátili,“ poznamenal předseda Přísahy.
Macinka vysvětlil, že by to určitě bylo snížením spotřební daně na benzin a naftu. „Což by znamenalo výpadek, ale na druhou stranu by to rozvolnilo trh. Lidem by klesly náklady a podpořilo by to podnikání, výpadek by nebyl dramatický,“ tvrdí.
Jak ozdravit veřejné finance
Politici se také zabývali rozpočtem. Moderátor duelu poznamenal, že Přísaha slibuje vyrovnaný rozpočet do pěti let, Motoristé dokonce do čtyř. Podle návrhu resortu financí na příští rok má stát hospodařit se schodkem 286 miliard korun.
„Na provozu státu určitě neušetříme. Chtěli bychom rovnou daň. Dokud se nezačne řešit daňová otázka, tak nejsme schopni 280 miliard ušetřit,“ míní Šlachta. Přísaha navrhuje 17procentní rovnou daň jak pro právnické, fyzické osoby, tak i DPH. Dále zmínil také například globální daň pro nadnárodní firmy.
Motoristé si podle Macinky myslí, že největším ohrožením české budoucnosti je právě obří zadlužení. Ve svém programu mají, že nebudou zvyšovat daně. „A proto říkáme: je potřeba se podívat na výdajovou stránku, kde stát utrácí zbytečně moc,“ řekl Macinka s tím, že Motoristé mají plán, jak k vyrovnanému rozpočtu dojít, například velkými škrty v dotacích nebo propouštěním státních zaměstnanců a elektronizací státní správy.
Zahraniční politika a obrana
Debatující řešili i otázky zahraniční politiky.
„Patříme na Západ, ne na Východ. Česká republika je svrchovanou zemí Evropské unie, ale ta má mít své limity v tom, co nám smí a nesmí vnucovat. Zároveň naše místo je v NATO, které musí zůstat klíčovou obrannou Aliancí celého západního světa, protože jakákoliv jiná organizace obrany našeho regionu podle nás představuje pro Českou republiku hrozbu, že bude zatažena do nějaké války,“ sdělil Macinka.
Šlachta v této souvislosti uvedl, že v dnešní době a situaci nemůžeme připouštět a zpochybňovat členství v Evropské unii ani v NATO. „Na druhou stranu jsme velcí kritici fungování Evropské unie, protože tam, kde měla pomáhat, tak Evropa úplně nepomáhá a spíše řeší věci, které nejsou v národních zájmech.“ Nedovede si představit, že v současné době budeme zpochybňovat členství.
Pět procent výdajů HDP na obranu je podle Macinky mimo možnosti tuzemské ekonomiky. „Máme docela velký problém ufinancovat i ta dvě,“ řekl a dodal, že obranné výdaje Motoristé nezpochybňují, ale je důležité se podívat i na to, kam peníze jdou.
„Samozřejmě víme, v jaké je naše ekonomika kondici,“ reagoval na plánované pětiprocentní výdaje Šlachta. Důležité podle něj je v této souvislosti zapojení českých firem a hlídání zakázek.
Politici diskutovali rovněž o české muniční iniciativě pro Ukrajinu. Šlachta míní, že by ji měly převzít velké státy. Macinka řekl, že dokud plnohodnotná ruská invaze na Ukrajině bude trvat, Motoristé nejsou proti tomu, aby muniční iniciativa pokračovala.
Na otázku, zda by se měli čeští vojáci podílet na mírové misi na Ukrajině, Macinka sdělil, že se mu to úplně nelíbí. „Ale nemám na to příliš tvrdý názor, je to o jednáních. Nevylučuju, ale je to složitější věc,“ dodal.
Šlachta si vzhledem k vyjádřením ruského vládce Vladimira Putina o tom, že zahraniční vojáci na Ukrajině by byli „legitimním cílem“ invazní armády, nedovede představit, že by Česko teď na Ukrajinu vojáky vyslalo. Prosazuje spíše jednoznačnou podporu ukrajinské armádě.
Na závěr debaty dostali oba hosté příležitost položit si navzájem dvě otázky:




