Dálniční známky už fungují jen elektronicky. Platnost papírových samolepících kuponů vypršela o půlnoci z neděle na pondělí. K nákupu nových řidiči potřebují počítač, telefon nebo někoho, kdo to udělá za ně. V poslední lednový den se zvedly prodeje více než trojnásobně oproti normálu, systém ale zatížení unesl.
Papírové dálniční známky definitivně skončily, elektronický systém vyšší nápor unesl
Doteď policisté při kontrole spoléhali na vlastní oči, buď známku viděli, nebo neviděli a vydali se auto prozkoumat. Teď to ale za ně dělá technologie. Systém například vyhodnocuje data z kamer na dálničních mýtných branách, které snímají registrační značky projíždějících aut. I v první den povinných elektronických známek se našli lidé, kteří ji neměli.
Většina z nich pravděpodobně pokutě unikne, systém netrestá automaticky a policistům a celníkům slouží jen jako pomůcka. „Hlídka dynamickým způsobem zastaví vozidlo a na místě, na vhodném bezpečném místě, provede kontrolu,“ popisuje Petr Müller z Celní správy.
Ani policisté, ani Celní správa o výsledcích prvního dne kontrol zatím neinformovali. Do konce platnosti starých kuponů se těch nových prodalo 1,35 milionu. Je to asi polovina počtu z loňska a drtivě převažuje prodej ročních kuponů. V neděli to bylo asi 94 procent.
Podle státu až tři procenta řidičů spletou svoji registrační značku. Možnost opravy je minimální, a tak se zákonitě začali objevovat jiní řidiči, kteří zjistili, že už jejich auto zaplaceno má díky chybě někoho jiného.
Podle úředníků se tím ale řidiči nemusejí trápit, nikdo je za ušetření penalizovat nebude.
„Z našeho pohledu se nejedná o neoprávněné obohacení, je to, jako kdyby člověk našel tu papírovou známku na ulici,“ říká mluvčí Centra dopravních informačních systémů ministerstva dopravy Martin Opatrný.
Celkově se v pondělí systém vypořádal se zesíleným provozem bez problémů, a neopakoval se tak mnohahodinový výpadek třeba z prvního dne provozu. Pomoci tomu mohl i fakt, že každý den, kdy známku řidič nemá platnou, se její klouzavá platnost prodlužuje na opačném konci. A to nápor rozkládá.