Pandemie proměnila nákupní chování Čechů. Podle dat společnosti NielsenIQ, která je získává od velkých řetězců, lidé nechodí nakupovat tak často jako před pandemií, utratí ale více a častěji nakupují i pro další členy rodiny. Vzrostl také počet těch, kteří pořizují jídlo přes internet.
Pandemie změnila návyky Čechů. Nakupují méně často, zato větší objem
Na první pohled se sice nezdá, že by se v obchodech něco změnilo. Lidé stále pořizují malé i větší nákupy.
Při bližším pohledu na data obchodníků ale změny v nákupních zvycích Čechů přece jen jsou. Zatímco za poslední rok počet transakcí klesl o víc než sedm procent, za jeden nákup utratili lidé skoro o 11 procent víc – v praxi to znamená, že lidé chodí nakupovat méně často, zato dělají větší nákupy. V posledním roce například lidé za jeden nákup zaplatili v průměru 366 korun.
„Potkávání se v obchodech bylo jednou z těch rizikovějších aktivit, a díky tomu jsme si navykli svoje nákupy více plánovat,“ vysvětluje Karel Týra, generální ředitel výzkumné agentury NielsenIQ.
„Předtím platilo, že lidé spíš dělali menší nákupy, hodně dbali na čerstvost a dokupovali si každý den třeba pečivo, mléčné výrobky, teď už jsou to spíš takové ty větší nákupy. A nakupují třeba pro širší okruh své rodiny,“ komentuje zkušenosti firmy Tesco její mluvčí Václav Koukolíček.
Lidé méně chodí do hospod
Za poslední rok navíc obchodům vzrostly tržby, a to asi o tři procenta. Může za to mimo jiné další zajímavá změna – lidé méně chodí do restaurací a hospod a například alkohol si více kupují domů.
„V obchodech nyní nakupujeme i to, co jsme jinak nakupovali například v gastru, v hospodách, restauracích, ať už se jedná o alkoholické, nealkoholické nápoje, nebo co se týče stravování,“ souhlasí Karel Týra z agentury NielsenIQ.
Podle dat se změnil také způsob placení. Před pandemií lidé platili většinou hotově, nyní naopak kartou.
Více nakupují na internetu
Více práce mají také kurýři – část zákazníků totiž začala nakupovat potraviny v internetových obchodech, které evidují o desítky procent větší zájem. „S nákupy stále častěji jezdíme i do malých vesnic, někde na okraji republiky. Je poznat, že lidé začali tuto možnost využívat a zůstali u ní,“ říká mluvčí Košíku František Brož.
A podle odborníků budou dané trendy patrně pokračovat, obchody tak dost možná budou dál o něco prázdnější a nákupní vozíky o něco plnější.