E-shopy pokračují ve vzestupu. Na kamenné obchody čekají nové technologie a těžké časy

Nákupy po internetu se stále více zakusují do českého maloobchodu. V loňském roce přesáhly obraty e-shopů 115 miliard korun, letos očekává Asociace pro elektronickou komerci (APEK) prodej zboží nejméně za 133 miliard. To by znamenalo překročení podílu jedenácti procent na celém maloobchodu. Oblastí, která on-line světu příliš nepodléhá, však zůstává prodej potravin.

Alespoň jednou za rok nakoupí v on-line prostředí 90 procent uživatelů internetu. Nejméně jednou měsíčně si zboží objedná 53 % respondentů. Vyplynulo to z tradiční studie, kterou APEK připravil ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere.  

Stejně jako v minulých letech asociace předpokládá i letos rekordní prodeje. A to přesto, že celoročně očekávaný patnáctiprocentní růst byl v prvním pololetí zbrzděn letním počasím, které přišlo do Česka už v dubnu. 

„Tempo růstu se mírně zpomaluje, ale první polovina roku bývá každoročně z pohledu čísel slabší než druhá. Hlavní sezona obchodníků, a to nejen těch internetových, ještě přijde,“ uvedl v srpnu pro agenturu ČTK ředitel Heureky Tomáš Braverman. 

Provozovatelé e-shopů očekávají, že od října najedou na dráhu zvyšujících se prodejů. Ta je pravidelně lemována několika hlavními milníky, ve kterých dosáhne vánoční nákupní horečka vrcholu. Prvním bude Black Friday, nákupní „svátek“ převzatý především z USA. Ten letos připadne na 23. listopadu.

„Black Friday obecně považujeme za start nejintenzivnějšího období vánočních prodejů. Vrcholem pak bude týden od 10. prosince,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. 

Prolínání dvou světů

Trendem, který bude stále sílit, je podle Vetyšky prolínání on-line a off-line světa. Hranice mezi způsobem nákupů se tak bude dále rozostřovat.

„E-shopy stále častěji otevírají kamenné výdejny a prodejny, významní hráči z oblasti tradičního retailu naopak zřizují prodej po internetu. Tento trend bude trvat i v nejbližším období,“ uvedl. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Češi nakupují – podle loňských dat – na internetu nejvíce oblečení, kosmetiku a počítače. Oblečení či obuv si alespoň jednou ročně objedná v e-shopu 49 procent zákazníků. Kosmetický přípravek či parfém si kupuje 39 procent lidí, počítače a notebooky 35 procent.

Naopak oblastí, která on-line světu příliš nepodléhá, zůstává prodej potravin. „Internet (resp. celý digitální svět) je mimořádně důležitý komunikační kanál (i pro kamenné obchodníky), ale on-line prodej potravin v nejbližší době nebude to, co by ohrozilo postavení klasických řetězců,“ napsal Zdeněk Skála, research director ze společnosti GfK, která se věnuje průzkumu trhu. 

Česká republika si v evropském srovnání stojí dobře – má třetí nejvyšší podíl on-line prodeje potravin. Ale i tak je podíl on-line na celkovém trhu jen něco přes 3 % a v nejbližších letech patrně nedojde k dynamickému nárůstu.
Zdeněk Skála
research director společnosti GfK

Maloobchodu se letos, stejně jako celému českému hospodářství, daří. Poměrně příznivá očekávání jsou i na příští rok. „To zvyšuje ochotu nakupujících utrácet a posouvá je k větší náročnosti,“ říká Skála. 

Všímá si toho zejména v souvislosti s mladšími generacemi, které se stále více přiklánějí k pohodlným nákupům. To znamená co nejméně cestování,  co nejméně času stráveného v prodejně, jednoduchý výběr; nákupy dělají ve chvíli, kdy něco konkrétně potřebují, ne do zásoby, přibližuje analytik. 

„Široký sortiment tedy není pro mladší nakupující tak zásadní, spíš vyžadují, aby byly prodejny moderní, čisté, příjemné a samozřejmě umožňovaly rychlý nákup. Zejména v Praze jsou z uvedeného důvodu úspěšné specializované formáty jako pekařství a řeznictví. Jejich obliba trvale stoupá, přes relativně vyšší ceny výrobků,“ dodal Skála.

V průměru tedy roste obliba menších prodejen, diskontů a supermarketů. Naopak ztrácejí velkoplošné prodejny, jako hypermarkety, které jsou preferované hlavně určitými skupinami nakupujících. Především velkými rodinami, které potřebují dělat velký nákup do zásoby.  

Umělá inteligence v kamenných prodejnách

Světu maloobchodu se pravidelně věnuje rovněž poradenská společnost KPMG. Letos v březnu a dubnu uskutečnila tradiční průzkum, tentokrát mezi 530 manažery z 28 zemí. Šest z deseti představitelů maloobchodu se domnívá, že kamenné obchody se do roku 2020 výrazně změní, napsala pro RetailNews marketingová a komunikační manažerka KPMG Slovensko Beata Dubeňová.

Zdůraznila také posílení vztahu mezi zákazníky a značkou, tedy budování loajality. Například tím, že zákazník může hovořit s přátelským, dobře vyškoleným personálem, když má otázku nebo stížnost. Proto 46 procent respondentů průzkumu považuje za svou prioritou udržování kontaktu se zákazníky 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Očekávané změny v kamenných obchodech pociťují nejvíce respondenti ze Severní Ameriky. Více než třetina se jich vyjádřila, že v následujících dvou letech uzavře své obchody, uvedla Dubeňová. 

Jedním ze sílících trendů je v současném maloobchodu digitalizace (revoluce 4.0). 

Podle Thomase Erwina z KPMG již nyní robotizace a umělá inteligence přeměňují maloobchod. Obchodníci se tak musí naučit pracovat s těmito technologiemi – zejména umělou inteligencí – a rozpoznat budoucí kulturní změny a výzvy. „Za deset až patnáct let by mohla umělá inteligence dělat v byznysu hlavní provozní rozhodnutí,“ soudí Erwin. 

David J. Evans ze stejné firmy pak upozorňuje, že digitalní transformace firem musí spočívat v užití technologií se zřetelem na zákazníka, ne pouze na vnitřní efektivitu firmy. 

Každoročně dělaný průzkum poradenské firmy mezi šéfy obchodních společností zároveň ukázal, jak velké změny se nyní očekávají. Šedesát až sedmdesát procent dotázaných šéfů věří, že následující dva až tři roky přinesou více změn než uplynulých padesát let. V této souvislosti zmínili, že obchod je uprostřed tří revolucí – geografické, demografické a technologické, které spolu navzájem kolidují a převracejí svět vzhůru nohama. A firmy na to nejsou zvyklé. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Americká vláda uleví automobilkám od cel

Americká vláda poskytne automobilkám vyrábějícím ve Spojených státech úlevu od pětadvacetiprocentních cel na automobily. Prezident Donald Trump to zdůvodnil mimo jiné ochranou národní bezpečnosti. Podle ministra obchodu Howarda Lutnicka má krok pomoci firmám při návratu dodavatelských řetězců do USA a má zmírnit dopady dovozních poplatků na autodíly. Ty by měly začít platit od 3. května.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Bilance: Evropa v čase obchodní války

Tým publicistického měsíčníku Bilance se tentokrát zaměřil na dopady celní války na Evropu. Zajímal se, jak na nestabilní situaci reagují české firmy s napojením na Spojené státy. Věnoval se i soběstačnosti Evropy, přičemž se dostal i do dolů, kde je možné vidět české lithium. Tématem pondělního vysílání byl i odraz proměny bezpečnostní architektury v byznysu, který se projevil hlavně ve zbrojařství.
28. 4. 2025

Zbývají poslední dny pro podání přiznání k dani z příjmů

Na podání elektronického přiznání k dani z příjmů mají lidé už jen posledních pár dnů. Formulář je nutné elektronicky odeslat a daně zaplatit do pátku 2. května, ale lidé by to neměli nechávat na poslední chvíli. Finanční správa totiž upozorňuje, že hrozí přetížení systému. Těm, co odevzdávají papírové daňové přiznání, skončila lhůta už na konci března.
28. 4. 2025

Výdaje na zbrojení rostly loni nejrychleji od konce studené války

Celosvětové vojenské výdaje se v loňském roce zvýšily o 9,4 procenta na 2,72 bilionu dolarů (téměř šedesát bilionů korun). Zaznamenaly tak nejprudší meziroční nárůst přinejmenším od konce studené války, počátkem devadesátých let minulého století. Nejvíc vynakládají na zbrojení USA, Čína a Rusko. Informoval o tom Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI).
28. 4. 2025

Jak odhalit podvodný e-shop? Pomoci mohou recenze i důkladné ověřování

Nákupy přes internet jsou mezi lidmi stále populárnější. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostl mezi lety 2015 a 2023 podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu zhruba dvouapůlnásobně na 62,9 procenta. S tím ale přichází i řada rizik. Jedním z nich jsou podvodné e-shopy, které mohou na první pohled působit seriózně. Jak takový obchod rozpoznat a co dělat, pokud už člověk na podvodné stránce nakoupí?
28. 4. 2025

Teplo kvůli modernizaci jeho výroby nejspíš zdraží. Pomoci by mohly dotace

Kvůli rozsáhlé modernizaci výroby tepla se chystá jeho zdražování. Zbrzdit růst cen by mohly dotace, které připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Teplárny přechází od uhlí k jiným formám výroby tepla – zejména k plynu. Důvodem změn jsou vysoké ceny emisních povolenek i plánovaný odchod od uhlí v roce 2033. Přeměna teplárenství si vyžádá miliardové investice. Na centrální zásobování jsou v Česku napojené zhruba čtyři miliony lidí.
27. 4. 2025

Lidé spoří na stáří i přes dlouhodobé investice

Přes 150 tisíc lidí vložilo své peníze do takzvaného dlouhodobého investičního produktu (DIP). Zajišťují se tak na stáří s podporou státu. Podle makléřů zatím zájem lidí neovlivnily ani momentální prudké výkyvy na burzách.
27. 4. 2025

Nejistota a obavy. Americké škrty komplikují humanitární pomoc

Humanitární organizace řeší americké úspory ve financování mezinárodní pomoci. Část z nich musí například propouštět zaměstnance nebo omezovat pomoc v rozvojových zemích. Podle ředitele organizace Člověk v tísni Šimona Pánka škrty americké administrativy přináší několikaměsíční nejistotu. Redaktorka ČT Lea Surovcová potvrzuje, že humanitární organizace v této souvislosti často zažívají obavy. Páteční 90' ČT24 moderoval Jakub Musil.
27. 4. 2025
Načítání...